Janggut itu bukan
sunah
1.
Sunah pada tanggapan orang ramai adalah
kata-kata nabi s.a.w dan perbuatan nabi s.a.w. Dengan maksud itu Kalau hendak amalkan sunah, bacalah hadis kerana didalamnya ada sunah. Itu
tanggapan yang salah. Sebenarnya sunah itu adalah Al Quran.
2.
Ini
kerana bila ditanya Saidatina Aisyah tentang akhlak nabi s.a.w, Saidatina
Aisyah menjawab akhlak nabi s.a.w meliputi keseluruhan Al Quran. Saidatina
Aisyah menjawab bacalah Al Quran. Al Quran lah yang menerangkan sunah. Dengan
maksud, akhlak nabi s.a.w, perangai nabi s.a.w itu Al Quran. atau sesuatu yang
menjurus kepada Al Quran adalah sunah.
Hadis Saidatina Aisyah r.a: Diriwayatkan daripada Zurarah r.a katanya: Qatadah berkata: Sesungguhnya aku cedera
semasa peperangan Uhud, lalu aku berkata: Wahai Ummul Mukminin! Ceritakanlah
kepadaku mengenai akhlak Rasulullah s.a.w. Saidatina
Aisyah menjawab: Bukankah kamu membaca al-Al Quran? Aku menjawab: Benar! Saidatina
Aisyah berkata lagi: Sesungguhnya akhlak Rasulullah
s.a.w ialah al-Al Quran. Qatadah berkata: Fahamlah aku apakah yang perlu aku
lakukan dan aku tidak akan bertanya sesiapa pun mengenai sesuatu sehingga aku
mati. -Hadis
414: * Kajian Hadis: Riwayat Bukhari , Riwayat Muslim , Riwayat Tirmizi , Riwayat Nasaie Riwayat Abu Daud , Riwayat Ibnu Majah Ahmad Ibnu
Hambal Riwayat Malik
3.
Ramai orang menganggap hadis itu sunah. Hadis bukan
sunah. Tetapi jika hendak mencari sunah kena cari dalam hadis ataupun riwayat.
Harus di ingat hadis tidak setaraf dengan Al Quran. Hadis dan riwayat hanya
untuk menerangkan Al Quran dan terbatas kepada adat dan budaya arab untuk orang
arab dan bukan untuk orang yang bukan arab. Hadis hanya muncul selepas
kewafatan nabi dan amat berbeza dengan Al Quran.
4.
Matlamat pertama nabi s.a.w lebih tertumpu
kepada identiti arab untuk membentuk organisasi awal(sabiqun nal awalin) yang
mana nabi s.a.w itu utamakan bangsa arab yang pada mulanya sebagai pencetus
utama yang dari keturunan nabi Allah Ibrahim a.s. Maka di perlukan memelihara
identiti arab untuk mencetuskan organisasi awal ‘sabiqun nal awalin’. Matlamat akhirnya ialah untuk semua manusia.
5.
هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلْأُمِّيِّۦنَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ ﴿٢﴾ Al-Jumu`ah[62]:2 Dialah yang mengutus seorang Rasul kepada
kaum yang buta huruf dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada
mereka ayat-ayat-Nya, menyucikan (jiwa) mereka dan mengajarkan kepada mereka
Kitab dan Hikmah (Sunnah), meskipun sebelumnya, mereka benar-benar dalam
kesesatan yang nyata.
Berkaitan dengan umat umi itu ialah kaum
quraisy keturunan nabi allah ibrahim. Pada Umumnya mereka mengambil faham umat
umi itu khusus kepada nabi sahaja kononya nabi itu buta huruf tidak tahu
membaca dan menulis sedangkan umi yang dimaksudkan ialah umat quraish iaitu
umat yang mengutamakan praktikal yang tidak banyak berhajat kepada banyak
menulis dan membaca. Tidak boleh dinafikan umat yang umi titu tidak tahu
membaca dan menulis sebab mereka terlibat dalam menulis wahyu.
6.
Umi dalam erti kata yang sebenar ialah umat yang
praktikal dan segera memperaktikkan sesuatu perkara apabila diberitahu satu-satu
kaedah untuk mengetahui kesan baik atau buruk sesuatu. Satu kaum yang tidak banyak memerlukan pembacaan dan
menulis dan tidak sebagaimana pengertian ramai yang pada berpendapat nabi s.a.w
seorang yang buta huruf sedangkan dari ayat tersebut mengatakan umat, yang
maknanya keseluruhan dan tidak terhad kepada seorang sahaja. ‘Umat’ itu
menunjukkan banyak dan bukan satu. Ianya bererti umat umi itu buta huruf.
Dengan maksud keseluruhan kaum quraisy itu buta huruf sedang mereka-mereka itu
lah yang menulis wahyu sebagaimana muawiayah , zaid dan lain-lain lagi.
7.
Matlamat nabi s.a.w memelihara budaya arab tidak
seharusnya dilihat pada zahir rupa semata-mata kerana matlamat itu ialah nilai
iman. Walaupun pada zahirnya sama tetapi tidak sama dari segi matlamat.
Kadang-kadang ianya sama pada zahir rupa sahaja iaitu budaya tetapi tidak sama
dari segi matlamat.
8.
Oleh kerana matlamat itulah nilai iman, budaya
arab yang dibawa oleh nabi s.a.w sama dengan budaya yang dibawa oleh abu lahab.
Budaya abu lahab pun sama. Serban, janggut,bersugi, jubah. Budaya arab dan adat
resam arab.
9.
Budaya arab itu juga sama dengan budaya umat
islam sekarang ini. Berhenti setakat rupa zahir sahaja tetapi tidak kepada
kemuncak matlamat. Mereka lebih cenderung kepada rupa arab. Kemuncak matlamatnya ialah rupa
islam.
10.
Matlamat sunah ialah menuju kepada Al Quran. Di
namakan sunah kerana arablah yang membina ‘sabiqun nal awalin’ iaitu organisasi
awal.
11.
Hadis dan sunah itu tidak sama, secara
keseluruhannya hadis itu bukan sunah tetapi di dalam hadis itu ada sunah iaitu perlaksanaannya yang
menuju kepada Al Quran. Seruan nabi s.a.w yang tertumpu kepada rupa dan budaya
arab kerana arablah yang membina ‘sabiqunnal awalin’ organisasi awal. Pada
peringkat lain untuk semua manusia.
12.
Hakikat ini sama dengan matlamat pemimpin negara
sebagai perdana menteri sebelum itu perlu kepada jawatan presiden umno sebagai
organisasi awal .untuk merealisasikan idealnya yang bermatlamatkan sebagai Perdana
Menteri. Merealisasikan idealnya perlu kepada jawatan Perdana Menteri dan Jawatan
Perdana Menterilah matlamatnya yang utama untuk Merealisasikan seorang pemimpin
itu ialah menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri tetapi sebelum itu dia perlu
menjawat kepada pemimpin organisasi itu sendiri. Ini sistem pemerintahan di
malaysia iaitu ‘national intergrated’ atau sistem pemerintahan pelbagai bangsa.
13.
Perbezaan antara ucapan sebagai ketua organisasi
tentunya tidak sama dengan ucapan sebagai ketua negara kerana negara mempunyai
berbagai-bagai bangsa dan kaum.
14.
Berasaskan budaya arab lah nabi membina
organisasi awal dan budaya utama masyarakat awal salah satu daripadanya ialah
menyimpan janggut. Lelaki tanpa janggut dianggap kurang kejantanan oleh
masyarakat arab dan boleh terdedah kepada dorongan nafsu sesama lelaki mengikut
perangai arab jahiliah pada masa itu. Itu sudah menjadi budaya arab jahiliah. Janggut
pada masa itu hanyalah untuk membezakan lelaki dan perempuan untuk dikenalpasti.
15.
Disamping
itu juga lahirnya hadis-hadis nabi s.a.w itu yang antara lainnya ialah
menggalakkan memelihara budaya arab dan dapat mengekalkan identiti arab Quraish,
maka lahirlah hadis-hadis dan tindakan nabi s.a.w yang menampakkan budaya arab
keseluruhannya.
16.
Antara hadis atau pun riwayat ialah ‘setiap
titit air sembahyang melalui janggut, akan lahirlah malaikat yang bergantungan
bergentayangan di setiap helai janggut’.(al-hadis). Iaitu dengan maksud, sifat
malaikat yang bergantung di janggut itu ialah kesan berseh dan berseri apabila
janggut itu di selak-selakkan untuk kelihatan rapi. Ini dikeranakan orang arab
jarang mandi dan tidak suka mandi disebabkan kekurangan air, maka kebersihan
itu berlaku semasa berwudu’.
17.
Demikianlah persesuaian nabi s.a.w dengan budaya
arab untuk mendidik arab melaksanakan ajaran
Al Quran.
18.
Ini lain halnya kepada orang melayu yang bukan
arab,maka lainlah pula pula pendekatan itu. Apa yang hendak
diberitahu di sini ialah arab jarang mandi. Jika hendak solat, umat di didik
menjaga kebesihan rupa dan matlamat utamanya ialah kebersihan hati dan jiwa.
Dan dimulakan dengan umat arab yang memulakan peranan ini. Kerana rupa hadis
ini hampir keseluruhannya adalah dalam rupa arab.
19.
Perbuatan wali sogo mengambil pendekatan main
wayang kulit untuk menarik masyarakat jawa menuju kepada islam. Dengan bermain
wayang kulit, beliau berjaya membawa manusia kepada islam. Oleh kerana ia
menggunakan wayang kulit,Maka wayang kulit itu sunah pada dia. Sunah wali sogo.
Yang hendak diberitahu di sini, bukanlah wayang kulit itu sunah, tapi wayang
kulti itu wasilah. Tetapi oleh kerana dengan cara bermain wayang kulit itu
boleh mencapai matlamat itu ‘maka jadi sunahlah baginya’ walaupun orang lain
juga main wayang kulit yang sama tapi matlamatnya tiada dan tidak kemana-mana,
itu bukan sunah.
20.
Sama
juga dengan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir memakai tengkolok kelantan untuk
memancing sokongan rakyat. Itu pun sunah juga.ada matlamat. Matlamat awal untuk
untuk mentauhidkan bangsa. Tauhid di sini bermaksud ‘bersatu’, ‘syirik’ maksud
berpecah. ini juga sunah. sunah politik. Ada matlamat dan bukan saja-saja.
21.
Apa yang hendak di katakan sunah (sunah nabi
s.a.w) itu adalah sesuatu yang mengheret manusia kepada matlamat. Al Quranlah
matlamatnya. Dan bukan setakat terhenti kepada janggut sahaja. Kalau hanya
setakat simpan janggut sahaja dan tidak sampai kepada matlamat iaitu mengheret
manusia kepada ajaran Al Quran, tak ada makna simpan janggut. Matlamat sunah
yang dikehendaki tiada, apa sahaja yang kita buat, matlamatlah yang dikehendaki
iaitu matlamat menuju kepada Al Quran. Begitulah sunah. Maka nabi s.a.w buat
begitu, apakah kita kena juga kena buat begitu??!!!....
jika hanya
menayang kan rupa tanpa matlamat. Itu bukan sunah. Tidak akan sampai matlamat
menuju hikmah Al Quran. Kalau bertaklid
atas rupa zahir itu tidak dinamakan sunah sebab hadis bukan sunah melainkan
ianya atas rupa arab dan untuk arab sekadar untuk membentuk organisasi awal’‘sabiqunnal
awalin’. Maka sunah ialah keseluruhan Al Quran seperti yang dimaksudkan dalam Al
Quran.
Oleh hasan muhammad tok ku kedai lalat.
No comments:
Post a Comment