Punca
kemunduran umat Islam
1.
Punca
kemunduran umat Islam adalah berpunca daripada mereka, yang salah satunya ialah mengamalkan amalan sunat melebihi
daripada amalan fardhu. Demikianlah tajuk yang diperkatakan di dalam feqah oleh
Dr Yusuf Qardawi .
2.
Peserta
haji dan umrah tujuh puluh peratus daripadanya mereka yang
berulangkali mengerjakan haji dan umrah sehingga sampai sepuluh kali seorang
sedangkan perintah Allah hanya sekali dan selebih itu adalah amalan sunat.
3.
Bayangkan
jumlah wang yang di habiskan oleh tujuh puluh peratus harta kepunyaan umat Islam
setiap tahun.
4.
Kalaulah
wang yang sebanyak itu digunakan untuk melabur, membina kilang ,
premis-premis perniagaan dan lain-lain,
sudah tentu dapat menyelesaikan masalah pengangguran, ibu-ibu tunggal,anak-anak
yatim dan orang yang hilang tempat bergantung dan ini berlaku di negara-negara Islam
yang yang dikenali sebagai terdiri daripada masyarakat miskin.
5.
Mereka
menganggap harta ini milik mutlak mereka sedangkan harta itu amanah Allah
kepada mereka untuk memakmurkan manusia.
6.
Fardu
kifayah bukan hanya terhad kepada sembahyang jenazah sahaja. Itulah yang
difahamkan oleh umum, malah fardhu kifayah adalah sesuatu penyelesaian masalah
umum.
7.
Dalam
Islam fardu kifayah lebih besar daripada fardu ain. Fardu kifayah adalah
matlamat fardu ain atau pencapaian fardu ain.
8.
Fardhu
ain adalah sebagai persediaan untuk memikul tanggung jawab masyarakat, selain supaya sesuatu
tugas terselamat daripada dicemari oleh penyelewengan dan salah guna.
9.
Demikianlah
sikap orang yang menyalah gunakan amanah Allah apabila dia diberi petunjuk dan
mencapai kejayaan. Makanya dia sesat dan durhaka dalam amalan mereka. Itulah
yang dimaksudkan dengan hikmat ayat surah fatihah ayat 5 -7dengan maksud, “Mereka-mereka
ini semasa memohon petunjuk tidak terkiralah kesungguhannya tetapi apabila diberi petunjuk,
mereka sesat dalam petunjuk.”
10. Mereka-mereka ini kalau pun
mengaji ugama pun, hanya bermatlamatkan
sijil dan pengiktirafan, mereka hanya bermatlamatkan makan gaji. Iaitu hamba gaji. Ilmu hanya jadi alat sandaran untuk
mendapatkan gaji. Bukan kerana sebab lain.Demikian juga penyakit masyarakat miskin bertaklid kepada
mereka-mereka yang di anggap idola , bertaklid kepada ulama yang maksud ayat:
ٱتَّخَذُوٓا۟
أَحْبَارَهُمْ
وَرُهْبَٰنَهُمْ
أَرْبَابًا
مِّن
دُونِ
ٱللَّهِ
وَٱلْمَسِيحَ
ٱبْنَ
مَرْيَمَ
وَمَآ
أُمِرُوٓا۟
إِلَّا
لِيَعْبُدُوٓا۟
إِلَٰهًا
وَٰحِدًا
لَّآ
إِلَٰهَ
إِلَّا
هُوَ
سُبْحَٰنَهُۥ
عَمَّا
يُشْرِكُونَ
﴿٣١﴾At-Taubah[9]:31
Dengan
maksud:“mereka jadikan ulama feqah dan tasauh pengganti tuhan pendidik selain Allah”. Kata ibnu abbas , mereka tidak menyembah ulama
tetapi mengikut apa sahaja apa yang di kata ulama tanpa menilai, dan ulama
mengambil kesempatan di atas kebodohan dan kejahilan mereka.
11. Salah satu daripada yang di
taklid oleh mereka yang miskin seperti aqiqah anak pada tanggapan mereka kalau
tidak buat merasa berdosa.
12. Mereka ini sanggup bergadai untuk
memenuhi tuntutan yang di sunatkan seolah-olah amalan aqiqah itu adalah sesuatu
yang wajib.
13. Bagi istilah mereka, amalan
aqiqah walau pun sunat tetapi seakan sesuatu yang wajib.
14. Yang sunat menjadi wajib adalah
sesuatu yang pelik dan menghairankan. Dari manakah datangnya kalau tidak daripada
seseorang yang memberitahu dan menggalakkannya.
15. Bagaimana pemikiran mereka itu telah
dipesongkan oleh tok lebai-tok lebai kampung dan bandar .
Budaya taklid dan salahfaham ugama adalah membawa kepada
kemunduran. Komunis melihat golongan ini, mereka melebelkan ugama adalah dadah
kerana mereka tidak dapat beza antara ugama sebenar dan banyak tahlil yang
menjadi dedalu yang menyelubungi dan menutupi kebenaran agama itu sendiri.
16. Kalaulah di ikutkan sejarah,
aqiqah ini telah berlaku di zaman jahiliah lagi. Di kalangan masyarakat arab
zaman nabi rasulullah s.a.w., mereka menyembelih binatang ternakan dan memberi
makan kepada saudara, kenalan dan sahabat handai apabila dia mendapat anak
laki-laki tetapi tidak berbuat demikian apabila dia mendapat anak perempuan.
17. Rasulullah s.a.w telah menganggap
budaya pemurah ini amat baik dan mengekalkannya menjadi kesinambungan
amalan-amalan seterusnya kepada umat Islam sebagai satu kesinambungan kepada
budaya pemurah amalan baik masyarakat arab maka nabi pun menggalakkan anak
perempuan di aqiqah juga walau pun setengah daripada apa yang biasa di lakukan
kepada anak laki-laki. Iaitu menggalakkan amalan pemurah.
18. Berbalik kepada masyarakat kita,
budaya ‘pemurah’ itu tidak wujud. Kalau dengan mengadakan majlis jamuan hanya kerana
majlis keagamaan, ia hanyalah tertumpu kepada tok lebai-tok lebai sahaja dan
bukan melibatkan orang miskin. Untuk memenuhi agenda majlis, tok lebai-tok
lebai berdoa, berselawat dan bertahlil.
Itu sahaja yang di buat. Itu lah peranan tok lebai-tok lebai dalam masyarakat Islam
melayu.
19. Sedang nabi menyemarak dan
menggunakan sikap pemurah dalam bentuk menyelesaikan masalah masyarakat pada
masa itu menganjur supaya memberi makan kerana keperluan makanan pada masa itu
adalah terlalu besar dan memerlukan permurahan hati daripada orang yang
dikurniakan kelebihan nikmat.
20. Ini melibatkan dalam usaha ke
arah masyarakat, kearah penyelesaian adalah keperluan yang menjadi fardu
kifayah yang dapat menampung keperluan
masalah umum.
Oleh:
hasan muhamad kg tok ku kedai lalat.
No comments:
Post a Comment