manusia selepas di syurga
Komponen manusia terbahagi kepada
tiga. Pertama badan, kedua roh badan dipanggil nasamah dan ketiga roh natiqah. Roh natiqah itu dipanggil roh malaikat.
Roh natiqah adalah roh manusia di
alam roh itu sewaktu tuhan tanya siapa tuhan kamu, jawab semua manusia kamulah
tuhan kami. Itu terjadi di alam roh.
Manusia telah tercetak secara
semulajadi fitrah insaniyah yang cenderong kepada fitrah akhlak empat. Suci,
tolak ansur, membesarkan-besarkan tuhan dan kemuncak adalah adil.
Roh badan atau pun roh nasamah,
ia mempunyai keinginan badan seperti makan sedap, hidup selesa, mewah serta
mahu mengatasi orang lain terdorong kepada kepentingan diri keluarga dan puak
atau dinamakan fitrah jibillah.
Nasamah juga ada dua jendela yang
menerima ilham, satu dari setan dan jendela yang satu lagi ilham malaikat.
Antara dua aliran insaniyah dan jibilah yang pertama ekstrim (tajazzuk) iaitu salaing tarik menarik antara malaikat
dan binatang dan yang kedua adalah damai
iaitu saling bantu membantu antara kehendak nafsu dan akal dalam memenuhi
keperluan malakiyah dan bahimiah. Bila manusia terpisah antara badan (iaitu
mati), tetapi kedua roh itu masih bersatu (iaitu antara roh nasamah dan
natiqah) masih bersatu nasamah menjadi badan semula natiqah menjadi roh.
Di syurga adalah keperluan
nasamah yang menyambung keinginannya di dunia. Selera dan keinginan manusia
terpenuh di syurga tetapi tidak selama-lamanya.
Kemuncak di syurga ialah dapat
apa yang dia mahu sepertimana keinginan di dunia termasuk apa yang dia minat. Seperti mana seorang yang berminat dalam hal pertanian. Ia merasa
bahagia jika tanamannya hidup subur. Itu maksudnya syurga.
Walaupun keenakan disyurga tiada
bandingan tetapi segala nikmat itu bukan
satu keperluan kerana kalau tak makan pun tak lapar. Kalau tak minum pun tak
dahaga.
Adalah berbeza dengan hidup di
dunia. Makanan dan minuman adalah satu keprluan.
Disyurga manusia kerap menikmati
makanan dan sebagainya. Peringkat mula-mula masuk syurga. Ia berlaku dan semakin
berkurangan lama kelamaan sampai kepada satu tahap yang amat kurang kerana
keranatekanan kekuatan malakiyah semakin kuat serta kelemahan dan kekurangan
tuntutan keinginan nasamah semaki kurang sehingga sampai kepada satu tahap yang
tidak seimbang antara kekuatan malakiyah semakin bertambah dan kelemahan
nasamah yang sentiasa berkurangan fungsi sehingga tidak memerlukan lagi syurga
kerana kekuatan malakiyah dapat menguasai nasamah sepenuhnya dan nasamah dalam
keadaan yang tidak berfungsi. Ketika itu roh malakiyah dan nasamah itu terpisah
maka roh malakiyah akan kembali ketempat asalnya. Tempat asalnya itu ialah alam
malaikat.asal roh, pulang ke roh. Asal tanah, pulang ke tanah maka manusia
berlaku dua kali mati.
Selepas manusia masuk syurga
ulama fiqah tidak membincangkannya. Yang mengatakan manusia itu kekal
selama-lamanya disyurga tanpa berkesudahan. Mereka lupa bahawa syurga dan
neraka itu adalah makhluk yang dijadikan. Sebagai makhluk akan berlaku tempoh
tamat dan akan hancur seperti mana makhluk yang lain.
Dan maksud syurga neraka seperti
yang dinukil dalam kitab-kitab Allah adalah kekal sekadar masa yang lama dan
tidak mungkin kekal syurga dan neraka itu sama dengan kekal Allah. Dalam hadis
termizi meriwayatkan penghuni neraka yang akhir sekali meminta kepada penjaga
neraka supaya dibolehkan di tepi-tepi neraka supaya boleh pergi ketepi sedikit
demi sedikit dan telah sekian lama ia memohon pula supaya boleh naik ke tebing
neraka sehingga dapat menikmati bau syurga dan akhirnya ia dapat masuk ke
syurga.
Oleh Hasan muhamad, kg
tok ku
No comments:
Post a Comment