Tuesday, June 14, 2016

petikan ikhtisar hujjatullah jilid satu.

Imam Ghazali menggambarkan azab kubur dengan tiga peringkat,  beliau berkata: “Perbandingan berita-berita hadis ini mengandungi zahir yang sahih dan rahsianya yang tersembunyi, tetapi amat jelas di sisi orang yang berakal,  sesiapa yang tidak didedahkan hakikatnya, tidak sepatutnya menentang perkara zahir, kerana darjah keimanan yang paling rendah ialah menerima dan mengakui.  Jika anda berkata, anda melihat orang kafir di dalam kubur secara teliti dan tidak terdapat sedikitpun perkara itu, maka bagaimanakah anda mengakui perkara yang bertentangan dengan kenyataan?”
“Ada tiga peringkat untuk anda mengakui perkara seperti ini.  Pertama, yang paling baik, jelas dan selamat ialah anda mengakui perkara itu ada tetapi tidak dapat dilihat dengan mata kasar anda, kerana mata kasar anda tidak sesuai untuk melihat perkara di alam malakut.  Setiap perkara akhirat termasuk dalam alam malakut.  Para sahabat percaya bahawa mereka didatangi Jibril walaupun mereka tidak dapat melihatnya dan mereka percaya Nabi s.a.w. melihatnya.  Jika anda tidak beriman dengan perkara ini, anda perlu mengesahkan keimanan anda terhadap malaikat.  Jika anda beriman kepadanya dan mengakui Nabi s.a.w. melihat perkara yang tidak dilihat oleh umatnya, bagaimanakah anda menolak perkara yang berlaku kepada mayat?  Maka ular yang memagut dalam kubur bukannya ular di alam ini, tetapi ular lain yang diketahui melalui pancaindera lain.”
“Kedua, perhatikan peristiwa dalam mimpi.  Seorang dipagut ular dan dia terasa sakit, dia bertempik dan badanya berpeluh dan terperanjat.  Peristiwa itu berlaku pada dirinya seperti dia dalam keadaan sedar.  Pada zahirnya dia diam dan tiada ular yang memagutnya.  Dia merasa sakit tetapi anda tidak melihatnya.  Tiada perbezaan antara kesakitan kerana dipagut ular khayalan atau dipatut ular sebenar.”
“ketiga, anda tahu ular tidak boleh menyakitkan, tetapi yang menyakitkan ialah kesan racun ular,  racun ular tidak menyakitkan.  Jika kesan yang seperti itu terdapat pada perkara bukan racun, maka kesakitannya juga sama,  keazaban jenis ini diperkenalkan berdasaarkan sebab-sebab biasa. Tidak mungkin diperkenalkan keseronokan hubnngan seks melainkan melalui sebabnya.  Maka hasil bebab terjadi walaupun tidak terdapat rupa sebab.  Hasil sebab itulah yang dikehendaki, bukan zatnya.  Sifat yahg membinasa berubah menjadi benda yang membinasa, menyakitkan dan memedihkan jiwa selepas mati,  kesan kesakitannya seperti kesan pagutan ular yang tidak wujud.”  Inilah pendapat Imam Ghazali.

petikan ikhtisar hujjatullah jilid satu bab 2. alam misal.

No comments:

Post a Comment