Memaksa anak sembahyang
kenapa salah di sweeden
1. Pada zahirnya hukuman yang
berlaku di sweeden yang memaksa anak sembahyang berchanggah dengan ajaran islam
kerana terdapat di dalam hadis-hadis supaya menghukum anak yang tidak
sembahyang bila umurnya sampai tujuh tahun.
2. Dari sudut umum sembahyang
adalah syiar kepada islam . ada orang bercakap kononnya nabi dan para sahabat berjuang
untuk menegakkan syiar islam. Mungkin juga ada betulnya jika dilihat pada peringkat
awal sabiqun nal awalin ataupun pembentukan organisasi awal yang
bertanggungjawab yang memikul tanggung jawab kepada matlamat seterusnya dalam membentuk
sebuah sistem hidup yang bersifat adil dan ihsan adalah tidak terhenti setakat
syiar semata-mata.
3. adalah tidak benar di
dasarkan kepada kebaikan berlaku kepada masyarakat bermula daripada kesedaran
umum setelah semua angggota masyarakat menyempurnakan syiar semata2. Dengan maksud kalaulah masyarakat duduk
sembahyang saja itu boleh membawa kebaikan kepada masayarakat. Kerana Allah
menjadikan manusia itu tidak sama pada tabiaatnya kerana disebabkan sifat
manusia ada peranan hak tak ikut tabiaat masing-masing , jadi kalau kita hendak
bermula dengan syiar sebagai pengukur sesuatu kebaikan adalah tidak mungkin
kerana baik itu ada yang baik secara terpaksa, ada yang baik kerana ,ada baik
kerana kuat kuasa undang2 , jadi apakah berkesudahannya masyarakat islam kita hari ini , bila kita
pakat sembahyang belaka adakah masyarakat akan menjadi baik? Sebab itu dibesar-besarkan
sangat syiar itu bagi mereka tapi pada
hakikatnya tidak.
4. Bagi parti
politik syiar ialah bendera dan bendera itu tidak berguna sama sekali walau
bendera itu sangat dibesar dan dihias indah jika parti itu mendapat kuasa dalam pilihanraya kemenangan itu diambil
kesempatan oleh nafsu kerakusan dan tamak dan menafikan hak-hak keadilan bersama…yang
hendak diberitahu di sini ialah syiar ini kalau comel mana pun tak berguna. Ia
lupa kepada semangat . ia lupa kepada saat-saatkejatuhan yang akan menimpa di hari-hariyang
berbangkit (akan datang). Maka syiar
bukanlah segala-galanya dan ia hanya sebagai pengenalan awal .
5. umat islam tenggelam di
dalam syiar yang segaja diperbesar-besarkan
dan diperindahkan seperti tajwid, taranum, hafiz dan selawat perdana
tidak menuju supaya umat islam kembali kepada ajaran Quran . itu pun besar
tetapi itu tiada kena mengena dengan syiar yang diperbesar-besarkan.
6. Dimana besarnya sembahyang
kalau di nilai semata-mata kepada rukun 13? Kanak-kanak berumur 3-4 tahun boleh
dibuat kalau di ajar. Kalau sembahyang itu besar masakan kanak-kanak boleh
membuatnya ? dan kanak-kanak tidak mungkin membuat sesuatu yang besar. Di manakah ada sesuatu yang besar
boleh dibuat oleh kanak-kanak?
7. Umat islam hari ini tidak
mampu menterjemah di mana besarnya sembahyang kerana rata-rata umat islam
mengamalkan sembahyang yang hanya terhenti setakat amalan zahir semata-mata
malah semakin kuat sembahyang umat islam semakin lemah ,semakin diperbodohkan dan
diperkotak-katikkan bah kan semakin sia-sia malah mereka yang kuat sembahyang
ini bila berhimpun mereka mengutuk sana-sini kerana mereka merasa dirinnya
sudah sempurna kerana perasan dirinya yang kuat sembahyang lebih-lebih lagi
bila berjemaah di masjid mereka menghitung pahala dan gugur dosa setiap langkah
pergi ke masjid .
8. orang yang sembahyang ada
tanggungjawabnya. dalam surah al maun neraka wil untuk orang sembahyang kerana
ia merasa tidak bertanggungjawa ke atas orang miskin dan anak
yatim.persoalannya siapa anak yatim?
9. Dari sudut ikhtibar umum
di dalam masyarakat ada sebahagian daripadanya mereka yang tiada orang yang
memimpin dan tiada ilmu pengetahuan . mereka yang tiada ilmu dan tiada pimpinan
mereka yang tiada roh keibubapaan, roh ibu adalah yang menghidupkan dan
mendidik ilmu dan roh bapa adalah yang penghidup kepimpinan. Mereka ini
tergolong dalam orang yang tiada ibu bapa dari segi ikhtibar atau di istilah
sebagai anak yatim . kehidupan mereka tidak menentu.
10.
Adalah menjadi tanggung jawab kepada orang-orang yang sembahyang
yang mengurus masyarakat atau sistem pemerintahan terhadap golongan itu .
11.
jika tiada pihak yang mengambil tanggungjawab terhadap
golongan tersebut mereka akan membawa diri dan terhalau dari masyarakat .
maksudnya menghalau anak yatim bermakna tidak prihatin. sedangka mereka anggota
masyarakat yang mendakwa khusuk sembahyang dan orang yang berkemampuan, sedangkan mereka tidak
mempedulikan dan tidak mengambil tanggungjawab terhadap masaalah itu.
12.
Rezeki yang Allah memperuntukkan kepada sesebuah negara
adalah untuk semua penduduknya di keranakan sebahagian penduduk itu yang tidak
berpengetahuan yang tiada pimpinan dan sebahagian yang lain pula mempunyai
kekuatan pengaruh dan pengentahuan maka rezekinya yang sepatutnya dinikmati
bersama telah bertukar rezeki yang diperolehi telah dimonopoli oleh
golongan-golongan tertentu sahaja.
13.
Inilah sekatan dan perbezaan diantara dua golongan yatim dan
tidak yatim pada hakikatnya.
14.
Yang kedua, sembahyang itu mencegah daripada kemungkaran dan
fasik. Adalah menjadi tanggungjawab orang sembahyang mencegah golongan fasik
dan mungkar. Golongan fasik ialah mereka yang
berchanggah dengan fitrah dan tindakan mereka bertentangan dengan
keadilan dan ihsan adapun golongan mungkar ialah tindakan mereka bertentangan
dengan peraturan dan undang-undang.
15.
maka menjadi tanggunjawab orang sembahyang menghapus dua
golongan ini adalah satu tanggungjawab dan perjuangan bagi orang yaang
mengerjakan sembahyang .
16.
yang ketiganya solah bererti menghubungi manusia untuk
membina matlamat adil dan ihsan dan menghubungi Allah untuk mendapat restu dan
kekuatan .
17.
Pada umumnya membina satu masyarakat yang baik, dan sempurna
apabila ada dalam sebuah sistem yang adil dan mendapat ihsan dan
kerjasama saling membantu daripada agnggota masyarakat sekeliling.
18.
Apa yang hendak diberitahu disini, kebaikan datangnya dari sebuah sistem yang
sempurna itulah sunah sekalian nabi dan bukannya kebaikan itu terhenti setakat
peribadi sahaja mengikut andaian golangan ruhban dan juga bukannya
kebaikan itu datang begitu sahaja.
oleh hasan muhamad kg tok ku
No comments:
Post a Comment