Amalan tarikat bukan kaedah umum.
1. Seorang pengamal tarikat mendakwa
dengan yakin bahawa ilmu tarikat adalah mengatasi semua ilmu lain di dalam Islam
dengan membuktikan beliau telah berjaya hidup dan mendapat keuntungan dalam
perniagaan.
2. Demikianlah pandangan peribadi daripada
seorang yang melihat ilmu atau pun amalan tarikat daripada satu segi tertentu.
3. Tarikat sebenarnya bukan ilmu malah
boleh dikatakan sebagai pakaian kepada seseorang yang berilmu.
4. Ilmu terbahagi kepada tiga, ilmu
naqli, ilmu akli dan ilmu kasyaf. Ilmu naqli itu maksudnya illmu alat, alat
untuk memahami al quran.ilmu akli itu ialah ilmu akal dan
arah tumpuan nya ialah falsafah dan ilmu hikmah. Falsafah ketuhanan dan juga
falsafah kemanusiaan. Keinginan semula jadi manusia dalam memahami manusia.
Antara dua ilmu itu harus seimbang. Jangan terlalu tidak menggunakan akal dan
tidak terlalu menggunakan akal. Dan yang satu lagi ialah ilmu kasyaf. Ilmu yang
dapat memahami sesuatu yang tidak dapat difahami oleh umum. Yang paling tinggi
ilmu ialah ilmu tauhid(penyatuan dan ilmu keesaan).
5. Ilmu alat iaitu ilmu hadis dan juga
ilmu memahami Al Quran. Jadi, mereka yang mempunyai pengetahuan nakli dan akli
yang mengcukupi dia dapat menilai dari sudut hikmah dan falsafah dan layak
untuk memiliki dan mengamalkan tarikat sebagai pembuka jalan menghubungi
penghubung. Maksudnya,menghubungi guru-guru melalui sanad-sanad ilmu sebagai
rangkaian ‘penghubung’ hingga kepada Rasulullah.
6. Pencapaian amalan itu , dapat
menghubungi guru-gurunya walaupun yang sudah meninggal dunia dan kepada mereka
yang memiliki alat yang sempurna ia dapat ‘membaca’ dan dapat memahami kilatan
ilmu pada kasyafnya.
7. Kepada mereka yang dapat isyarat di
alam misal (ghaib), dia dapat menterjemah daripada kilatan ilmu itu. Di kalangan
orang-orang sufi yang muhakik dapat
menulis bab-bab alam misal dengan kaedah itu daripada ahli-ahli tarikat dan
ahli-ahli sufi dapat mengabadikan ilmu nabi dalam karangan mereka dan dapat dimanafaat oleh manusia
berhubung dengan alam misal dan alam kubur.
8. Jika orang yang tidak mempunyai alat yang
cukup, dia tidak boleh hendak baca isyarat-isyarat yang di tunjukkan kepada
mereka. Iniah ilmu kasyaf. Ilmu yang tidak dimiliki oleh ramai orang Yang tidak
mampu ‘dapat’ menterjemah daripada kilatan alam misal.
9. Sebahagian apa yang berlaku oleh
pengamal tarikat yang tidak memiliki ilmu alat (nakli dan akli) yang cukup,
mereka lebih nayak mengundang bahaya.
10.
Katakan
mereka ditakdirkan mendapat kilatan ghaibi daripada kashafnya, mereka tidak
dapat berbuat apa-apa kerana tidak mempunyai persediaan yang cukup.
11.
Kadang-kadang
mereka cuba terjemah kilatan itu dalam keadaan meraba-raba dan tidak menepati
kehendak sebenar, maka ilmu yang mereka sebarkan tidak memberi manafaat kepada
manusia lain malah berchanggah dengan ajaran Al Quran dan mendorong
pengikut-pengikutnya mencari sumber lain daripada Al Quran.Berchanggah kerana
ilmu alat untuk memahami dan mentafsirkan ‘khayalan abstrak’ maka
mereka meraba-raba dalam gelap dan membuat andaian sendiri yang sama sekali
tidak menepati dan agak bertentangan dengan pendapat umum maka mereka akan
menjadi manusia tidak mempunyai apa-apa untuk di ambil faedah, mereka akan menghabiskan masa ‘melayan keasyikan’
sesuatu yang dilihatnya tanpa berpijak kepada kenyataan dan mereka akan menjadi
manusia yang rugi dan sia-sia.
12.
Manusia
ini tidak berguna untuk di dekati kerana mereka hilang tumpuan kepada kenyataan
dan tenggelam di alam maya dan tenggelam di alam fantasi dan alam khayalan
mereka dan tidak timbul-timbul dan sukar untuk kembali kepada pemikiran
masyarakat umum. Itulah bahayanya kepada mereka meraba-raba di dalam kegelapan
alam yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar . Yang terpegaruh dengan mereka menggelarkan
mereka itu mempunyai keramat hidup atau pun orang keramat. Perkara ini bukan
sahaja wujud dalam syariat muhamad sahaja malah dalam syariat lain tidak kurang
banyaknya ilmu yang seperti ini.
13.
Mereka
memandang selain dari kelompok mereka lebih rendah darjat di sisi ilmu, dan
hampir sama juga dengan pegangan tarikat ‘salbiah’, di mana semua manusia
semuanya najis dan jika mahu memohon atau mendoakan sesuatu hendaklah di
serahkan kepada mereka kerana hanya kepada mereka yang mengamalkan tarikat
mereka sahaja tergolong dalam golongan
suci.
14.
Mereka-mereka
ini dan tidak boleh di ajak berunding.mereka-mereka ini hanya memerdayakan dan memperalatkan
manusia lain untuk kesenangan mereka. Dan mereka ini ingin menjadi berhala
kepada manusia-manusia lain untuk di sembah. Kami gelarkan mereka ini ‘berhala
hidup’ dan keramat hidup.
15.
demikianlah
bahayanya pengamal tarikat yang tidak selari dengan persediaan.Mereka tenggelam
di alam fantasi bersama pendewaan terhadap seseorang dalam khayalan mereka.
Mendewa-dewakan sheikh.
16.
Sebarang
pemujaan, pengagungan sesuatu yang tidak berfaedah adalah berhala.Untuk
pengentahuan umum, berhala yang di dekati oleh manusia ada yang berbentuk, ada
yang terukir di dinding ,ada berhala makan minum dan berhala yang paling tidak
di sedari pengamal tarikaq ialah berhala yang dalam khayalan.
17.
Berhala
pada mereka yang mengamal tarikat ada dalam khayalan mereka.Berhala ausan,
asnan, Cuma berhala makan minum sahaja yang tiada nama.
Oleh hasan muhamad, kg tok ku, kedai lalat.
No comments:
Post a Comment