LAILATUL QADAR
1. Terdapat dalam kitab-kitab lama
tentang penentuan malan lailatul qadr, seperti malam yang tidak berangin, air
penuh telaga, pokok chondong ke arah kiblat dan malam yang tenang dan luar
biasa.
2.
Faktor itu
sudah mula dilupakan kerana di kalangan
mereka selalu mengintai-intai pada malam-malam tertentu kalau-kalau suasana isyarat
itu berlaku terutama malam sepuluh akhir atau pun malam ganjil.
3.
Setelah
mengintai-intai sekian lama, keadaan yang dinanti tidak kunjung tiba dan
mulalah di kalangan ustaz-ustaz baru tidak berminat memperkatakan seperti mana
ustaz-ustaz lama tetapi ia masih kuat tentang perhitungan (mathematiklah kita
katakan) bahawa berlaku satu malam yang boleh menyamai pahala sebanyak seribu
bulan.
4.
Inilah yang
dianggap sebagai hadiah subsidi terbesar yang disediakan kepada umat Muhammad
s.a.w sedangkan sunah Allah dalam surah al-qadr tidak menyebut tentang pahala
tetapi sekadar lebih baik dari seribu bulan.
5.
Malam ganjil
bukan pada perhitungan kelendar iaitu 21, 23, 25, 27 dan 29. Adapun malam genap
ialah satu keadaan yang seimbang di antara malakiah dan sifat bahimiah.
6.
Adapun di
ertikan malam ganjil ialah satu keadaan sifat malakiyah lebih daripada sifat
bahimiah. Sifat malikiah mengatasi sifat bahimiah. Kesan daripada amalan taat
yang menyeluruh atau ‘tasabuh bil malaikat’(penyerupaan malaikat) iaitu
maalikat tidak makan, tidak minum dan tidak sek, itulah maknanya penyerupaan
malaikat yang akan melahirkan suatu
amalan taat yang menyeluruh dan berpuasa , ia akan melahirkan suatu cahaya
amalan. Cahaya itu bersamaan dengan dengan cahaya malaikat ,apabila bercahaya
cahaya amalan taat , manusia naik maka cahaya malaikat akan turut memantul
sama, menjadikan di saat itu suatu cahaya amalan taat yang saling berpantulan
dengan cahaya malaikat menerangi alam dalam penglihatan batin. Jadi, bila kita
tercapai malam itu, merealisasikan budaya insaniyah yang menghidupkan suasana
kasih sayang sesama manusia dan semangat tolong-menolong supaya dapat mengatasi
budaya haiwan yang bersedia untuk bertarung dan apabila menang ia dikira berhak
menguasai membolot dan memonopolikan segala-galanya. Demikianlah hidup manusia
dalam sistem pendidikan hari ini adalah kearah menang dan mengalahkan seorang,
ia dalam persedian itu menguasai ilmu kemahiran supaya ia dapat menang dalam
persaingan dan tidak mengambil berat tentang ilmu ihsan dan adil. Maksudnya
bila tercapai malam lailatu qadar itu, kita merealisasikan hidup kita ini
dengan budaya insaniyah.kepada ahli-ahli ugama umum.
7.
Apabila
keadaan itu berlaku(tasabuh bil malaikat), tercapailah oleh seseorang pada
qadar fitrah insaniyah mengikut kadar seseorang.
8.
Setiap
seratus tahun Allah jadikan seorang mujadid kerana setiap seratus tahun dunia
akan berlaku perubahan ,di keranakan jarak masa yang panjang menjadi sebab
salah pengenalan terhadap ugama Allah
boleh berlaku.
9.
Maka program
Tuhan untuk mereformasikan agama itu melalui nabi-nabinya terdapat gambaran
pada program sebenar atau pun jalan reformasi sebenar sesuai dengan sifat Tuhan
“Tuhan sentiasa dalam urusan’.
10. Malam laillatu qadar yang turun kepada nabi Muhammad s.a.w ada kaitannya dengan perancangan Allah
untuk memimpin umat manusia kepada
kebenaran mengikut saiz manusia sejagat.
11. Telah menjadi satu persoalan kepada
nabi muahammad apabila dia dilantik menjadi nabi semasa umurnya empat puluh
tahun itu dan skop tugasnya mencakupi seluruh dunia.
12.
Dari segi perhitungan masa, hanya dua puluh tahun
sahaja Allah memperuntukkan kepada nabi
Muhammad s.a.w sedangkan umur-umur nabi
sebelum ini ianya panjang dan ada yang mencecah seribu tahun seperti nabi nuh
tetapi tidak berjaya untuk menyeru
kaumnya sahaja.
13.
Jadi masa begitu panjang untuk menyeru kaum sedang kepada
Nabi Muhamad s.a.w., masa yang begitu singkat untuk menyeru umat dunia. Itulah
suatu persoalan?
14.
Sebagai pemecah kebuntuan soalan ini, maka nabi s.a.w
dengan kemurahan Allah, berlaku di malam itu satu limpahan ghaibi kepada nabi dapat
menyaksi suatu gambaran tentang pencapaian yang akan berlaku dalam lingkungan
seribu bulan itu. Satu malam yang berlaku peristiwa itu adalah lebih baik dalam
lingkungan seribu bulan itu.
15.
Sehari di sisi Allah adalah seribu
tahun pada perhitungan dunia. maka seribu bulan adalah di nisbah kepada malam
dan terbit fajar dalam lailatu qadar. Di saat itulah Allah turunkan segala
persediaan dan malaikat untuk menjayakan program Allah itu di namakan turunnya
segala malaikat pada malam itu.
16.
Adalah tidak sama lailatul qadr yang
diturun yang turunnya al Quran dengan lailatul qadr yang berlaku setiap tahun
seperti mana peringatan hari merdeka setiap bila sampai tanggal 31 ogos.
Memperingati 31 ogos adalah tidak sama dengan berlaku 31 ogos 1957. Perbezaan
ini adalah jelas dengan hari-hari memperingati.
17.
Demikian juga malam lailatulqadar adalah jelas malam turunnya ada pun hari yang berikutnya adalah sebagai
hari memperingati saja tanpa turunnya al quran.
18.
Adapun hari-hari lailatul qadr berikut sebagai
bayangan sahaja tanpa melibatkan turunnya al Quran dan tanpa dikaitkan dengan
seribu malam.
19.
Persoalannya, dimanakah titik perbezaan itu?
20.
Tidak semestinya lebih baik itu dikira daripada
sudut pahala.
21.
Apa yang
berlaku pada nabi Muhammad s.a.w. pada zaman keemasan islam dealam lingkungan
seribu bulan sebagaimana sabda nabi s.a.w.” sebaik-baik kurun itu ialah kurun
aku, dan kurung sahabat dan kurung yang mengiringi saat itu bermula daripada
nabi di gua hira’. Dari sudut hikmatnya Allah telah mengisyaratkan dalam ‘alif
lam mim’ dan anda akan mengikut hurainnya selepas ini.
Oleh hasan muhamad,kg tok ku kedai lalat
No comments:
Post a Comment