1.
Matlamat manusia dijadikan ialah untuk
mengimarahkan bumi atau khalifah yang mengurus bumi dan manusia mengikut acuan
Allah supaya mengadakan suasana adil dan ihsan.
2.
Usaha untuk mencapai matlamat itu terdapat
program jangka panjang dan jangka pendek. Program jangka panjang kadang-kadang
tidak memberikan manafaat jangka pendek. Ianya boleh memberi kesan tidak
puashati dan keresahan kepada mereka yang tidak peka kepada permasalahan jangka
panjang.
3.
Ada pihak yang mementingkan kepentingan jangka
pendek semata-mata tanpa mengambil kira masa depan dan mereka tidak mengambil
tahu tentang masalah sampingan dan akibat yang akan berlaku pada masa depan.
4.
Mereka sanggup berhutang di luar daripada
kemampuan membayar, akibatnya bala daripadanya iaitu bala daripada kesalahan
itu akan berlaku dan mereka-mereka itu sanggup melakukan sesuatu yang
berchanggah dari fitrah insaniyah(ini chontoh kepada orang yang dikira celaka
masa depan, hendak makan untuk waktu sekarang sahaja dan tidak memikirkan
makanan pada masa yang akan mendatang- berhutang bila ada keperluan dan bila
sudah tergadah, –mulalah tidak mahu
membayar hutang, mula hendak mencuri dan membuat perkara-perkara yang
berlawanan dengan kehendak orang ramai kerana dulu fikir dan beranggapan – biar papa asal bergaya,
yang akhirnya sanggup melakukan kezaliman dan menafikan hak-hak orang lain dan
dia layak menerima pembalasan.
5.
Adapun mereka yang merancang masa depan sanggup
bergolok bergadai merancang membebaskan
diri daripada cengkeman masalah hari depan walau terpaksa mengikat perut pada
hari ini. Demi masa depan yang
lebih berjaya.
6.
Pengetrian akhirat ialah pengertian yang
merangkumi kepentingan jangka panjang hingga akhir hayat dan hingga selepas
mati. Itulah yang difahami umum dan itulah yang sebenarnya.
7.
Ada pihak yang mengambil faham pengertian
akhirat tertumpu kepada selepas mati sahaja dan mereka membeza-bezakan antara
urusan dunia dan urusan akhirat yang menyebabkan mereka terlupa akan urusan
dunia yang telah dijadikan matlamat kepada manusia yang khususnya kepada
orang-orang mukmin. Amalan mereka
terhenti sekadar hal-hal peribadi dan
fardhu ain semata-mata kelihatan baik dari sudut zahir iaitu
melarang supaya tidak berjudi, tidak minum arak, tidak menipu. Mereka-mereka ini
langsung tidak menyentuh persoalan memperbaiki masyarakat dan membebaskan
manusia daripada belengu jahil dan syirik sebagai penyebab cengkaman penindasan
dan kezaliman.
Terdapat ulama-ulama fuqaha menyentuh
persoalan syirik hanya kepada golongan yang mempunyai keinginan mencari dan
meminta keramat dari kubur juga ke tempat-tempat menjadi tumpuan di kalangan
orang-orang jahil dengan tujuan tertentu, tetapi mereka tidak menyentuh
persoalan syirik kepada pembesar-pembesar
dan ahli-ahli ilmu kerana mereka sendiritaksub kepada pembesar-pembesar
dan ahli-ahli ilmu. maka haluan hidup
mereka menjadi beku dan untuk menyelaras amalan mereka itu antara dunia dan
akhirat, bagi mereka amalan sekadar membaca kitab-kitab suci sahaja dan tidak
perlu kepada faham dan mempraktikkannya, Dia
membaca quran tanpa mengambil faham dan
mempraktikkannya. sama macam skim cepat kaya, membaca tanpa tujuan , selain dari mendapat pahala dan
menghapuskan dosa-dosa lalu.
8.
mereka
syor dan mengada-adakan perkara baru iaitu memperbanyakkan amalan-amalan sunat
untuk bekalan mati dan mereka sogok pula
dengan syor-syor kepayahan dalam
mengerjakan amalan akhirat ciptaan
mereka sendiri sehingga itu
tidak termampu di buat oleh orang umum. Dan kata mereka ini adalah
berasingan dengan amalan dunia.
9.
Oleh
kerana amalan dunia berasingan dengan
amalan akhirat,mereka tidak memberi
sokongan sebarang usaha ke arah memperbaiki kehidupan manusia supaya sistem
masyarakat tertumpu ke arah adil dan ihsan, kerana menganggap setiap yang
berkaitan dengan kehidupan di dunia semuanya dianggap urusan dunia secara
menyeluruh.
Mereka-mereka itu juga tidak dapat
membezakan urusan yang boleh membawa kepada kebaikan umum generasi ke generasi,
sedangkan amal kebaikan daripada kerja-kerja baik itu adalah kekal kebaikan dan
manafaatnya hingga ke alam akhirat. Ada
pun urusan dunia adalah kebaikan yang dinikmati hanya sekejap. Kenikmatannya
hanya sementara seperti jual tanah
untuk beli kereta, bersiar-siar. Mereka hanya dapat menikmati manafaat jangka
pendek dan tidak mengambil kira manafaat jangka panjang dan masa depan. Pada
masa depan mereka akan menerima azab. Orang-orang sufi mengatakan dunia ini
bangkai dan hanya anjing yang hanya suka kepada bangkai. Yang dimaksudkan dengan bangkai ialah boleh
dimakan dalam tempoh yang singkat, setelah ia busuk sudah tidak boleh dimakan.
Dengan makna manafaat bangkai hanyalah terlalu sekejap.
10.
Kalimah-kalimah yang diguna pakai dalam al Quran
memberi pengertian dua serupa. Dunia dan
akhirat. Setiap awal ada akhir, maka akhir itu lah yang dimaksudkan
sebagai akhirat. kiamat atau hari akhirat adalah termasuk hari-hari yang
berlaku di dunia dan selepas mati atau hari pembalasan, hari hisab dan segala
kerja-kerja di amanahkan kepadanya
adalah berlaku di dunia dan kesannya akan berlaku di saat-saat akhir dan
selepas mati.
11.
Kiamat adalah di isyaratkan jatuh bangun sesuatu
pemerintahan dan bertukar sistem pentadbiran dan ideologi. Petanda kiamat yang
dilihat oleh nabi s.a.w. semasa mi’raj ialah perempuan tua bongkok tiga sebagai
petanda umur dunia sudah terlalu tua dan kebangkitan nabi s.a.w. sebagai
petanda kiamat sudah hampir, kiamat yang dimaksudkan daripada peristiwa itu
bukanlah kiamat qubra atau kiamat sebenar tetapi adalah satu petanda bahawa
akan jatuh dua kerajaan besar Rom dan Parsi yang menjadi kemuncak pengagungan
manusia kepada manusia yang menghambakan dirinya kepada manusia.Runtuhnya
sistem manusia yang mengagungkan manusia kepada manusia telah bertukar kepada mengagungkan
dan takut kepada Allah.
12.
Proses pertukaran itu, maka telah berlaku satu revolusi yang akan
menimpa azab kepada orang-orang yang zalim dan melampau batas, dan
menyalahgunakan kuasa akan menerima azab , dan pengikut-pengikut rasulullah
s.a.w. beroleh kemenangan kerana telah berjaya meletakkan gagasan fitrah
insaniyah menjadikan suasana keharmonian keadilan sesama manusia sejagat sesuai
dengan semangat kemanusiaan. Itulah
syurga yang dijanjikan oleh alah mahukan manusia melihatnya sesuatu yang sesuai
dengan fitrah kemanusiaan, justeru itu manusia beramai-ramai memeluk Islam.
Islam
bermula untuk membina adil dan ihsan. Jika kedua-dua prinsip fitrah
kemanusiaan ini dilaksanakan maka dengan sendirinya ruang Islam dapat memenuhi keperluan manusia untuk
kembali kepada kesatuan fitrah kemanusiaan sejagat.
13.
Kalau seseorang itu mati ianya bererti kiamat,
samalah juga Satu bangsa yang mati itu adalah satu kiamat kepada bangsa itu.
Bangsa yang mati adalah bukan satu bangsa
kedepan dan tidak menjadi bangsa contoh yang patut di ikuti oleh
bangsa-bangsa lain iaitu satu bangsa yang suka memperbesar-besarkan
perkara-perkara kecil dan memperkecilkan sesuatu perkara yang besar. Sebagai contoh, Islamisasi
bertujuan dimulakan dengan membesarkan syiar mengharamkan babi dan arak
kononnya Islam itu bleh dibuat secara
berdikit-dikit lama-lama jadi bukit. Kaedah itulah yang diutamakan tetapi apa
yang berlaku di keranakan tumpuan melampau kepada babi dan arak. Menjadikan pengharaman kedua-duanya kepada
haram mutlak walhal haram millah dan haram arak kerana menyalah guna. Jika di
haram mutlak sesuatu yang bukan mutlak maka ia telah melampau batas atau
diistilah ‘toghut’ sehingga hilang matlamat asal ajaran kitab-kitab Allah untuk
mengimarahkan bumi.
Mereka jadikan mazhab sebagai ukuran sejagat
dan skil feqah adalah segala-galanya.
Bagi
mereka-mereka ini, terlepas pemerintahan mutlak Negara ke pihak lain , itu
tidak penting asalkan arak dan babi boleh di jadikan sebagai bahan untuk mereka
untuk berjihad dan tegakkan. Mereka-mereka seperti ini perlu faham bahawa
kejatuhan sesuatu pemerintahan itulah kiamat. Bagi orang melayu dan generasi
yang akan datang akan menerima azabnya. Babi dan arak sebagai untuk bahan
berjihad, mereka jadikan mazhab sebagai ukuran sejagat. Di ukur dengan skil
feqah sebagai segala-galanya.
Kata Zahid Hamidi, al Quran, hadis, kias
dan ijma’ sebagai (qati’e) mutlak yang tidak boleh dipertikaikan sama
sekali , mereka telah meletakkan selain
daripada al Quran adalah setaraf dengan al Quran tanpa membeza yang mana yang
ijtihad mana yang diwahyu. Manusia tidak syirik pada zat ketuhanan yang
menjadikan langit dan bumi tetapi manusia syirik kepada sifat tuhan antara
sifat itu ialah kalamullah. Jikalau kalam mullah di letakkan setaraf dengan
kalam manusia mereka termasuk kedalam golongan syirik sebagaimana firman Allah;
قُلْ
هَلُمَّ
شُهَدَآءَكُمُ
ٱلَّذِينَ
يَشْهَدُونَ
أَنَّ
ٱللَّهَ
حَرَّمَ
هَٰذَا
فَإِن
شَهِدُوا۟
فَلَا
تَشْهَدْ
مَعَهُمْ
وَلَا
تَتَّبِعْ
أَهْوَآءَ
ٱلَّذِينَ
كَذَّبُوا۟
بِـَٔايَٰتِنَا
وَٱلَّذِينَ
لَا
يُؤْمِنُونَ
بِٱلْءَاخِرَةِ
وَهُم
بِرَبِّهِمْ
يَعْدِلُونَ
﴿١٥٠﴾
yang maksudnya;Katakanlah:
"Bawalah saksi-saksi kamu memberi keterangan bahawa Allah mengharamkan
(benda-benda yang kamu haramkan) ini". Kemudian jika mereka (tergamak)
menjadi saksi (secara dusta), maka janganlah engkau turut sama membenarkan
mereka mereka; dan janganlah engkau turut hawa nafsu orang-orang yang
mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, dan orang-orang yang tidak beriman
kepada hari akhirat, sedang mereka pula
menyamakan (sesuatu yang lain) dengan kalam Tuhan mereka. (6;150)
Dgn erti kitab-kitab fiqh samalah dengan kalam
tuhan. Mereka seolah-olah menentang kitab tuhan dengan berbuat demikian.
Dan firman tuhan (9:31)
ٱتَّخَذُوٓا۟
أَحْبَارَهُمْ
وَرُهْبَٰنَهُمْ
أَرْبَابًا
مِّن
دُونِ
ٱللَّهِ
وَٱلْمَسِيحَ
ٱبْنَ
مَرْيَمَ
وَمَآ
أُمِرُوٓا۟
إِلَّا
لِيَعْبُدُوٓا۟
إِلَٰهًا
وَٰحِدًا
لَّآ
إِلَٰهَ
إِلَّا
هُوَ
سُبْحَٰنَهُۥ
عَمَّا
يُشْرِكُونَ
﴿٣١﴾
Mereka menjadikan ahli feqah, dan
ahli tasauf pengganti sebagai tuhan selain Allah, ....
Dengan maksud:“mereka jadikan
ulama feqah dan tasauh tuhan pendidik selain
Allah”. Adi bin
Hatim bertanya Rasulullah s.a.w., maksud ayat di atas. Baginda menjawab: Mereka menghalalkan untuk
mereka beberapa perkara, oleh kerana itu mereka menghalalkannya; dan mereka
mengharam ke atas mereka beberapa perkara dan mereka mengharamkannya.
14.
Pada zaman Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana
Menteri berhubung dengan masalah loteri yang mana jelas loteri adalah sumber
derma daripada orang ramai untuk membentuk kerajaan. Mengumpul sumber derma
dari orang ramai untuk bantu kerajaan
menagani masalah sosial tetapi bila di bentangkan kepada ulama, ulama
menolaknya sebagaimana dikatakan loteri itu judi sedangkan judi sebenarnya
menimbulkan masalah menipu dan pergaduhan sedangkan masalalah loteri selamat
daripada sebarang penipuan kerana ada muhalil Cuma hanya disediakan hadiah sebagai galakan kepada
penderma.iaitu hadiah untuk menggalakkan orang ramai menderma. Ianya sama juga
seperti sistem sijil simpinan premium. Bank simpanan nasional ada cabutan
bertuah. Itu hadiah sebagai menggalakkan orang-orang menyimpan, dan samalah juga dengan loteri kebajikan
masyarakat tetapi tidak halnya dengan loteri yang ada sekarang ini yang mana
keuntungannya tertumpu kepada individu tertentu dan bukan untuk kepentingan
masyarakat umum.
15.
Maka Tunku Abdul Rahman faham masalah ini lalu
beliau menegaskan sanggup menanggung
segala dosa kerana dia yakin dengan demi kepentingan kebaikan umum. Begitulah kata-kata Tunku Abdul Rahman.
16.
Kesimpulannya Tunku Abdul Rahman dari awal
lagi tidak mengambil kira golongan ulama
berfahaman sempit, beku dan mengelirukan iaitu ‘taamud’ dan ‘tashaduh’ ini
daripada di ajak berunding ,inilah kelebihan Tunku Abdul Rahman dari daripada
perdana-perdana menteri yang lain dalam menangani ulama-ulama cari makan ini.
17.
Mereka-mereka yang mengelarkan diri ulama ini
sanggup mengenakan chas bayaran yang tingi sehingga tiga ribu ringgit sejam
untuk satu ceramah yang bertajukkan ikhlas. Di mana ikhlasnya mereka-mereka
ini? Mereka tidak faham, tidak nampak,
tidak yakin, tidak percaya dan tidak beriman tentang apa yang akan berlaku.
Bangsa yang runtuh dan generasi akan datang akan merana di azab kesan daripada
penjajahan.
18.
Kalau Yahudi telah meruntuhkan bangsa arab ,
tidak mustahil juga bangsa melayu boleh
di jajah dan di azab oleh bangsa asing yang berpusat di negara jiran. Mereka
sedang memerhati langkah-langkah Yahudi terhadap bangsa arab dan belajar dari
contoh-contoh itu untuk dilaksananakan
di negara ini. Maka hilanglah kemerdekaan dan kiamatlah bangsa melayu.Melayu
akan di azab dalam kehinaan. Ulama yang dahulunya bersuara hilang.
Apa yang hendak diberitahu di sini ialah
keruntuhan sesuatu bangsa itu
seakan-akan sudah berlaku kiamat kepada bangsa itu. Kiamat asalnya dari perkataan kiam dan kiam itu
berdiri, maknanya berdiri kepada orang yang menang ke atas orang yang kalah.
Iaitu orang bangsa cina berdiri atas bangsa melayu di tanah melayu sendiri.
Singapura telah memerhati dan mengambil
chontoh prilaku Yahudi terhadap arab dalam menakhluki dunia arab dan akan
dilakukan terhadap orang melayu di bumi melayu seperti mana Yahudi lakukan. Dan
itu bermakna kiamatlah kepada pemerintahan dan bangsa melayu
keseluruhannya.
Oleh hasan muhamad kg tok ku kedai
lalat.
No comments:
Post a Comment