HAKIKAT PERBEZAAN
MAZHAB
Di dalam proses
perkembangan tamadun bagi sesuatu kaum
ianya berkait rapat dengan perkembangan budaya kaum tersebut. Budaya
yang baik dan diterima pakai oleh sesuatu kaum itu bolehlah dijadikan sebagai
pemudah cara dalam hidup bermasyarakat.
Umat Islam yang
lepas telah melalui beberapa peringkat zaman kegemilangan ilmu seperti
contohnya zaman perkembangan ilmu Al-Quran, ilmu Hadis dan juga ilmu Feqah.
Budaya baik yang diamalkan di dalam sesuatu masyarakat itu tadi merupakan
jalan2 yang di lalui bagi mencapai tujuan yang baik juga.
Mazhab adalah
istilah Bahasa Arab yang bermaksud jalan
yg di lalui yg menjadi ciri2 khas bagi seseorang.Minhaj atau Manahij pula
bererti jalan yang jelas dan terang, sebagaimana firman Allah(s.w.t) di dalam
surah Al-Maidah:48 yang bermaksud `Utk.tiap
umat di antara kamu, Kami berikan aturan & jalan yang terang’.
Secara amnya jalan
atau mazhab pada masa dahulu terbahagi kpd. dua(2) sahaja, iaitu mazhab kaum
Arab dan mazhab kaum Ajam(selain dari bangsa Arab). Kaum Arab menerima tiga(3)
mazhab manakala kaum Ajam menerima mazhab Abu Hanifah(Hanafi).
Umar ibni Ab.Aziz
(682-720) merupakan khalifah Ummaiyyah yg memerintah dari tahun 717-720. Beliau
adalah cicit kpd Saidina Umar ibni Al-Khattab. Bapanya Ab.Aziz merupakan
seorang Gabenor Mesir pada zamannya.
Bermula pada zaman
khalifah Umar ibni Ab.Aziz perkembangan ilmu dalam bidang Hadis telah tercetus
dan menjadi perkara utama yang dititik beratkan di mana beliau sendiri pula
mempunyai beberapa kelebihan, antaranya:
1)
Telah mengubah dasar sediada yang
berkaitan Ahlul-Bait. Beliau telah
banyak membantu keluarga Nabi(s.a.w) yang menyebabkan beliau disanjung tinggi
oleh Bani Ummaiyyah mahupun Abbasiyyah.
2)
Mengarahkan ulama’2 agar
mengkaji hadis2 serta membukukannya.
Usaha penumpuan kpd
kajian/membukukan hadis2 itu telah melahirkan sedikit kesan sampingan tanpa
disedari iaitu para Ulama’ terlupa yang `Ulum Al-Quran’ itu sendiri telah
mantap dan sempurna. Perkataan `Ulum’ adalah dalam lafaz jamak drpd. perkataan
`ilm’ yg boleh ditakrifkan sebagai `kefahaman muktamad yg menepati fakta
sebenar’.
Bidang keilmuan terus
berkembang pesat sehinggalah penekanan diberikan pula kpd bidang Feqah. Ilmu
Feqah menjadi popular dizaman selepas itu yg tanpa disedari juga telah memberikan
kesan sampingan iaitu Ilmu Al-Quran dan Sunah mulai menjadi malap. Mereka memetik ayat-ayat Al-Quran yang selari dengan fiqh dengan mentafsir Al Quran mengikut kaedah feqah dan nahu semata-mata dan merebak tanggapan tentang ayat nasahk mansuh pada sebahagian ayat Al Quran. Demikian juga pakar-pakar motivasi mengarang buku-buku terisi dengan ayat-ayat Al Quran. Apakah tujuan mereka? Atau ayat Al Quran itu dijadikan tiang/tongkat sebagai ayat untuk mengukuhkan banggunan/matlamat masing--masing.
Antaranya mereka sedar diri mereka buta Al Quran dan
sebab itu mereka menolak usaha majlis
dialog pelbagai ugama dengan bermacam-macam alasan kerana mereka tahu di pihak
yang lain sanggup berhujjah dengan Al Quran. Adapun di pihak orang yang mendakwa
dirinya ulama hanya berhujjah dengan
hadis dan fiqah. Mereka sedar apabila bertembung di antara pihak yang berhujah
dengan Al Quran maka terdedahlah diri nya terang-terang menolak Al Quran.Pembetulan
di kalangan khilaf mazhab perlu ada suatu pendekatan mengikut kaedah hikmah.
Pembetulan khilaf perpecahan umat Islam tidak harus dibiarkan berterusan dan seruan bersatu kepada Al Quran dan sunah jalan sebaik-baiknya jalan hikmah daripada Al Quran mampu membawa umat Islam kepada bersatu sebagai chontoh. Satu antara contoh
Salah satu sudut perbincangan pada
malam Ini berhubung dengan khilaf menyentuh wanita yang boleh membatalkan wuduk.
Perlu ada satu pendekatan antara dua khilaf yang mana menyentuh antara positif
dan negatif. Wuduk bererti suci maka yang membatalkan suci hanyalah cemar atau
hadas. Berasaskan pengenalan cemar inilah para mujtahid mazhab berijtihad
mengikut pandangan dan pengenalan mereka tentang batas-batas cemar yang
membatalkan wuduk atau kesucian.
berdasarkan cara itulah itulah, para
ulama telah membahaskan dari sudut zahir dan tidak menyentuh persoalan hakikat.
Bila manusia ada pengenalan hadas atau cemar maka ternyata cemar itu terlalu
banyak. Sesetengah ulama memahami,
membahas pada sudut zahir sahaja dan tidak menyentuh pengenalan hadas atau cemar ternyata hakikat cemar
itu terlalu banyak umpama meraba wanita dengan berlapik yang boleh mendatangkan
kemarahan kepada mangsa dan orang yang melihatnya adalah hadas dan boleh
membatalkan wuduk malah mengenyit kepada wanita juga sebagai perbuatan yang
cemar. Bercakap bohong, menipu dan melakukan kesalahan jalanraya atau
sebagainya tergolong dalam golongan orang yang melakukan hadas, mereka juga
boleh dikatakan cemar dan boleh membatalkan wudu. Sebaliknya jika seorang itu
memegang atau pun menyentuh wanita tanpa unsur-unsur cemar seperti menolong
tanpa ada tujuan atau niat cemar, maka menyentuh itu tidak membatalkan wuduk.
Hadas dan wuduk tidak seharus di nilai pada zahir semata-mata. Tidak semestinya
menyentuh wanita itu membatalkan wuduk dan perlakuan cemar tanpa menyentuh
kulit juga boleh membatalkan wuduk. Kesucian zahir dan batin boleh terbatal
oleh kecemaran zahir dan batin dan dalam keadaan hati yang tercemar itu tidak wajar
menghadap Tuhan.
Oleh Hasan Muhamad dan wan Izhar .
No comments:
Post a Comment