DELIMA SYIAH TERKINI
Saya bersetuju usaha supaya ada
sekatan terhadap perkembangan Syiah dibendung peringkat umum. Jika tidak umat
Islam akan terdedah kepada peranan pihak ke tiga yang menjadi batu api sehingga
tercetus daripada fahaman yang berbeza menjadi dua musuh dalaman Islam yang
saling membunuh seperti pernah berlaku di Iraq dan Pakistan.
Mereka yang bersikap fanatik dengan pegangan mereka hanya terhenti setakat
sumber zanni (bukan Al Quran iaitu selain daripada Al Quran) yang menjadi hujah kepada sebahagian ulama
fiqh sehingga terhalang mereka untuk kembali kepada Al Quran.
Firman Allah dalam surah taubah
ayat 32 menyatakan:
Yang maksudnya:
Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli ugama(Ulama) mereka
sebagai pendidik-pendidik(Tuhan) selain dari Allah, dan juga (mereka
mempertuhankan) Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan
melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak
disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
Kata ibnu Abbas di dalam kitab
hadis Bukhari menyatakan bahawa mereka bukan menyembah para ulama tetapi mereka
mengikut apa yang dikata oleh ulama tanpa menilainya.( iaitu dengan Al Quran).
Berpegang kepada sesuatu mazhab
adaalah baik untuk kefahaman sekelopok kaum pada sesuatu tempat dan keadaan
yang berubah-ubah tetapi apabila melibatkan manusia-masyarakat sejagat ia mesti
kembali kepada Al Quran sebagai sumber asas yaang mutlak tanpa syarat.
Antara Syiah dan sunnah terdapat
golongan yang sederhana(tidak fanatik) yang berminat untuk kembali kepada Al
Quran dan bertolak ansur perkara-perkara yang tidak mutlak (selain daripada Al
Quran.)
Syiah bermula daripada sebuah
organisasi politik dan isu kebangkitan semula imam mahadi adalah satu helah
politik Syiah untuk mengalih perhatiah penyokong-penyokongnya supaya tidak
menyokong khalifah umaiyyah dan helah politik ini masih menjadi akidah kepada
penganut Syiah dan orang yang mengaku dirinya penganut sunni juga terperangkap
dan turut bertaklid bersama-sama penyokong Syiah dalam masalah ini.
Hadis-hadis yang menyentuh soal
akidah perlu bertaraf mutawattir iaitu hadis yang diriwayat dari sumber tiga
orang sahabat. Ada pun hadis tentang kebangkitan imam mahadi hanya dari sumber
seorang sahabat sahaja bererti hadis ini sekadar hadis ahad yang tidak boleh
dijadikan asas kepada akidah.
(oleh : Hassan muhammad, kg tok ku kedai lalat)
No comments:
Post a Comment