Menutup aurat adalah perintah Tuhan yang tidak
boleh dipertikaikan dan ulama telah membuat tafsiran-tafsiran setakat mana
batasan dan perbezaan itu antara golongan merdeka dan hamba sahaya, pakaian
ketika sembahyang dan pakaian biasa.
1
Para ulama telah sekata tentang pakaian tentang sembahyang adalah
menutup seluruh tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan tetapi ulama tidak
membahas atau menetapkan batasan aurat dalam keadaan biasa sebagai suatu
kelonggaran kepada wanita Islam yang lebih selesa dalam keadaan biasa mengikut
keperluan dan budaya setempat. Tetapi ada pihak yang terkeliru dan menganggap
ijtihad ulama tentang pakaian ketika sembahyang sebagai suatu fakta penetapan
yang sama dengan pakaian diluar sembahyang. Mungkin penetapan itu benar kepada
kaum lelaki yang dikira sah sembahyang dengan sekadar menutup suatu ruang
antara pusat dan lutut.
2 Kelonggaran berpakaian juga terdapat di
dalam kitab-kitab fikah terhadap perempuan-perempuan hamba sahaya iaitu
berpakaian sekadar menutup antara pusat hingga lutut sahaja, walaupun hamba
sahaya yang dipaksa sekarang sudah tiada tetapi hukumnya tetap ada.
Zamam perhambaan
manusia secara paksa telah berlalu tetapi manusia terkeliru dalam memahami sunnatullah
mereka kabur apabila tidak mengambil kaedah hikmat sebagai jalan untuk
mengambil iktibar disebalik istilah yang dua serupa dedalam Al-Quran.
Allah telah menjadikan
sebahagian besar daripada manusia mempunyai malakah atau persedian semulajadi
sebagai hamba secara tabii iaitu manusia yang tidak mempunyai kekuatan sebagai
pemimpin, kelemahan mental dan kurang keyakinan diri yang mengharapkan ada
pihak yang merangsang dan memimpinnya supaya menepati sesuatu tindakan yang
selari dengan kehendak fitrah insaniah sebagai matlamat kerukunan hidup
bermasyarakat.
Mereka ini sanggup
melakukan tugas-tugas kasar dan berat, pakaian mereka adalah sesuai dengan
tugas-tugas yang lasak dan berat adalah tidak sama dengan pakaian pengurus
mereka, sekiranya nilai harga pakaian di luar daripada kemampuan golongan ini
maka diharuskan mereka memakai pakaian sekadar menutup kemaluan.
Firman Allah surah Al-A’raf ayat 26
Maksudnya-
Hai anak adam sesungguhnya Kami telah turunkan kepada kamu pakaian untuk
menutup kemaluan dan pakaian untuk perhiasan dan pakaian taqwa itu lebih baik.
Allah telah
menjelaskan pakaian asas manusia ialah menutup kemaluan dan apabila berlaku
perubahan cuaca dan fesyen mereka memakai pakaian yang menutup seluruh tubuh.
Antara kedua-dua
pakaian yang terlalu singkat dan terlalu labuh adalah tidak salah tetapi pakaian taqwa adalah lebih baik bukan
perbandingan antara hak dan batil, adapun pakaian taqwa ialah pakaian yang
mempunyai ciri-ciri kesederhanaan, kecergasan dan keselamatan seperti pakaian
tentera untuk tugas-tugas lasak, pakaian berenang atau menyelam.
Adalah lebih baik
pakaian menutup seluruh badan dengan penampilan yang hebat jika berada
dikhalayak ramai dan lebih baik juga jika berpakaian sekadar menutup kemallluan
sahaja jika berenang atau memanjat pokok.
Nabi Muhammad
S.A.W. menggalakkan para sahabat berenang dan bagaimanakah pakaian berenang
ketika itu dan kenapa belum ada fatwa oleh pihak berkenaan tentang pakaian
berenang cara Islam.
Harus diambil kira
kepada mereka yang berdepan dengan realiti kehidupan sesetengah masyarakat dan
kaum primitif di pendalaman sekadar menutup kemaluan sahaja, sedangkan mereka
itu juga memerlukan dakwah Islam, tetapi secara tidak langsung mereka
dinafikannya dengan syarat-syarat yang sengaja ditokok tambah.
Antara para sahabat
Nabi yang miskin hanya memiliki sehelai kain dan Baginda mengingatkan kepada
kaum wanita yang bersembahyang di belakang saf lelaki supaya jangan cepat
bangkit daripada sujud dan percepat sujud semasa lelaki di depan sujud
disebabkan pakaian lelaki di hadapan tersangatlah singkat.
3
Secara khususnya masalah aurat
dibentangkan di dalam Al-quran adalah kepada keluarga Nabi Muhammad S.A.W.
sebagai ketua pemerintah Negara dan keluarga. Baginda sebagai pembantu
Setiap pemerintah
negara menyimpan rahsia negara yang tidak sepatutnya diketahui umum yang
tersimpan dipejabat dan kakitangan jabatan itu dipertangungjawabkan menjaga
rahsia tersebut dan mereka itu dipantau oleh kerajaan untuk mempastikan rahsia
itu terpelihara.
Demikian juga
kepada keluarga Nabi Muhammad S.A.W. seta Rumah Baginda sebagai markas
pentadbiran dan segala maklumat pentadbiran serta politik hanya diketahui oleh
keluarga Baginda manakala isteri-isteri Baginda pula memainkan peranan penting
untuk menjayakan segala program Baginda.
Antara masjid dan
rumah Baginda hanya ada tabir (hijab) pemisah, kepada mereka yang berurusan
dikehendaki menjaga disiplin seperti memberi salam sebelum masuk, kalau
dijemput makan atau bertanya dikehendaki supaya keluar setelah selesai
berurusan dan tidak dikehendaki berehat sehingga ada yang tertidur, kerana
dibimbangi kalau ada tersalah cakap sesuatu yang tidak sepatutnya diketahui
akan tersebar kepada pengetahuan umum.
Firman
Allah surah Al-Ahzab ayat 53 maksudnya –Hai
orang yang beriman janganlah kamu memasuki rumah-rumah nabi kecuali apabila
kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu sewaktu masak, tetapi
jika kamu diundang maka masuklah dan bila kamu selesai makan keluarlah tanpa
ashek memperpanjangkan percakapan sesungguhnya yang demikian itu akan
mengganggu nabi lalu nabi malu kepada kamu (untuk menyuruh kamu keluar), dan
Allah tidak malu (menerangkan) yang benar, apabila kamu meminta sesuatu
(keperluan) kepada mereka (isteri-isteri nabi) maka mintalah dari belakang
tabir cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka dan tidak
boleh kamu menyakitai (hati) mereka dan Rasulullah tidak (pula) mengahwini
isteri-isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat, sesungguhnya perbuatan itu
amat besar (dosa) di sisi Allah.
Firman
Allah surah ayat 59 maksudnya-Hai Nabi,
katakan kepada isteri-isteri mmu, anak-anak perempuan mu dan isteri-isteri
orang mukmin hendaklah kamu menghulurkan jalbatnya seluruh tubuh mereka yang
demikian itu supaya lebih mudah untuk dikenali, kerana mereka tidak diganggu
dan Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Justeru itu isteri-isteri nabi tidak dibenarkan berkahwin setelah
wafat Nabi Muhammad S.A.W. semata-mata untuk menjaga rahsiaa-rahsia pentadbiran
yang ada kepada penghuni rumah nabi supaya terkawal daripada bocor kepada
golongan munafik.
Hal-hal demikian ada hubungan dengan ketetapan perintah Allah supaya
keluarga Nabi Muhammad S.A.W. berpakaian khas supaya orang awam dapat
mengetahui dan mengenali keluarga nabi dan tidak patut dilayan seperti orang awam.
Kaedah bahasa arab Al-Quran ada istilah khusus tetapi difokus kepada
umum dan ada istilah umum difokus kepada khusus.
Asmak kakak kepada Aisyah (isteri nabi) yang selalu kerumah Nabi
S.A.W. dan pernah ditegur oleh Baginda
supaya berpakaian sama dengan keluarga Baginda kerana beliau mempunyai peranan
yang sama dengna keluaarga nabi sejak daripada usia yang masih muda pernah
menghantar makanan kepada Nabi S.A.W. bersama ayahnya ketika bersembunyi di
dalam gua.
Firman
Allah surah An-Nur ayat 31 maksudnya- Katakan
kepada wanita beriman hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara
kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasan kecuali yang Nampak
daripadanya dan hendaklah mereka menutup kain didadanya dan janganlah
menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau
putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita Islam atau budak-budak yang
mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan atau
kanak-kanak yang bukan mengerti tentang aurat wanita dan janganlah mereka
menghentak kaki agar diketahui perbiasanya yang tersembunyi dan bertaubatlah
kamu kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.
Al-Qurtubi berkata sebab turunnya ayat ini ada hubungkait dengan
wanita pada masa itu apabila menutup kepala dan lebihan menutup itu terbiar ke
belakang sehingga terdedah dada, leher dan telinga maka Allah memerintah supaya
menutup dada.
Penekanan ayat tersebut ialah menutup dada dan tidak termasuk menutup
telinga dan leher, perhiasan bagi wanita ialah buah dada dan dilarang dengan
gaya menghentak kaki kerana akan bergegar buah dada yang boleh menghairahkan
mereka yang melihatnya.
Antara mereka yang terkecuali daripada penutupan aurat ialah keluarga
terdekat kanak-kanak, sesama wanita, orang tua dan budak suruhan, sebenarnya
mereka-mereka yang terkecuali daripada menutup aurat itu bukan bererti
dibolehkan membuka semua sekali, persoalannya setakat manakah batasan
kelonggaran yang membezakan antara penutupan bila bersama masyarakat umum dan
kelonggaran khas apabila bersama keluarga.
Daripada keterangan ayat di atas menjelaskan apa yang dimaksudkan oleh
Ibnu-Arabi tentang perbezaan antara aurat mughalazah dan aurat mkhapapah dan
pengertian istilah aurat ialah malu.
Sempadan aurat yang menimbulkan perasaan malu yang amat sangat adalah
sama dikalangan semua manusia iaitu menutup dua kemaluan qubul dan dubur walau
pun dikalangan manusia yang primitif , mereka juga menutup dua kemaluan mereka
dengan kayu, dan tidak harus membukannyka melainkan kerana tujuan sex bersama
pasangannya.
Semua manusia malu
dan cemas apabila ia sedar pakaian yang terkoyak dan terbuka mana-mana anggota
badan utama yang ditutup, tetapi perasaan malu dan cemas itu berbeza apabila
rambutnya terselak oleh angin atau sebagainya tetaapi mereka akan membetulkan
kain tudungnya bukan kerana malu atau cemas tetapi kerana takutkan ancaman
neraka yang membakar daripada perkhabaran ulama yang mereka taksub.
4
Rambut tidak dikatogorikan
sebagai aurat sebabnya ialah menyentuh rambut tidak membatalkan wuduk adalah
sekata pendapat semua mazhab tetapi kenapa apabila terdedah rambut menjadi satu
kesalahan besar sedangkan lelaki yang melihat rambut wanita tidak merangsang
kepada nafsu sexual.
Sesuatu yang
dinamakan dosa adalah jelas ia itu kesan daripada melihat sesuatu yang boleh
merangsang kepada melakukan sesuatu keburukan, Ada pun kesan daripada terdedah
atau melihat rambut wanita tidak merangsang kepada melakukan keburukan.
Bertudung telah
menjadi tradisi masyarakat Arab sejak zaman berzaman kerana mereka berada di
persikataran padang pasir yang terdedah kepada ribut pasir, angin panas dan
iklim berdebu yang menjadi faktor pengotoran rambut, lebih-lebih lagi apabila
jarang mandi kerana faktor kekurangan air, oleh sebab itu mereka dalam keadaan
bersedia dengan kain di atas kepala sama ada penganut Islam atau bukan Islam
sama ada lelaki atau wanita.
Iklim panas
khatulistiwa seperti Malaysia yang tiada ribut pasir, angin panas dan tidak
berdebu boleh menimbulkan masalah dan tidak selesa kepada sesetengah mereka
yang bertudung. Antaranya jika rambut ditutup kemas menyebabkan kepanasan dan
peluh mendap ke akar rambut boleh mengganggu kesihatan kulit kepala seperti
gatal dan bau yang kurang menyenangkan. Dan jika kerap menggunakan bahan
pencuci rambut cepat gugur dan menjadi botak.
Jika musia dingin
rambut tidak sempat dikeringkan dengan sempurna sebelum memakai tudung yang
kemas juga akan menimbulkan masaalah kesihatan dan berbau hapak.
Masaalah demikian tidak
berlaku kekpada mereka yang tinggal di negara yang beriklim panas kering
seperti negara Arab jika bertudung boleh mengurangkan panas dan musim panas
yang luar biasa boleh mengakibatkan hidung berdarah kepada mereka yang kurang
ketahanan diri mereka memakai purdah atau kain penutup muka.
Sememangnya menjadi
budaya kepada mereka yang tinggal di negara-negara yang beriklim panas dan
padang pasir mendorong mereka bertudung dan menutup muka atas sebab-sebab
persekitaran.
Teringat saya
kepada peristiwa yang berlaku kepada seorang gadis berbangsa cina yang berminat
kepada ajaran Islam setelah membaca buku-buku yang berkaitan dengan ajaran
Islam. Beliau seterusnya ke pejabat Perkim dan pihak Perkim menyarankan supaya
beliau memakai tudung, gara-gara bertudung akhirnya diketahui oleh keluarganya
dan mereka pun bertidak dengan berbagai-bagai cara untuk menghalang gadis itu
daripada memeluk Islam.
Ada sesetengah
individu bukan Islam yang tidak minat bertudung dari awal lagi menjauhkan diri
daripada cuba mengambil tahu tentang Islam kerana mereka menganggap Islam itu
bertudung. Sepatutnya bertudung tidak menjadi syarat wajib dalam Islam. Kekpada
mereka yang berminat dari sudut kefahaman dan falsafaah Islam yang berpaksikan
prinsip fitrah kemanusiaan harus ada pengenalan yang membezakan antara dua
subjek yang berlainan.
Kepada mereka yang
terlalu ghairah dengan fesyen bertudung telah menetapkannya ssebagaai fakta
tambahan beragama Islam dan menjadi satu sebab hilangnya daya penarik kepada
Islam bagi orang yang bukan Islam yang tidak minat bertudung.
Lebih-lebih lagi
kepada orang politik yang cuba mencetuskan suasana kelainan yang menggambarkan
Islam segera lalu sengaja membesar-besar isu bertudung tanpa mempedulikan
struktur utama sebagai asas pembinaan asas pembinaan tamaddun Islam.
5
Bermulanya tindakan pihak pemerintah berhubung dengan pakaian waanita
secara melampau berlaku pada zaman beraja di Baghdad kerana hobi raja dan
pembesar yang suka beristeri ramai telah menggunakan kesempatan kuasa
mewujudkan satu kaedah pakaian wanita yang menutup seluruhnya supaya dapat
menghilangkan perasaan bimbang dan cemburu terhadap sebahagiaan daripada
isteri-isteri yang tidak mendapat giliran pada malam-malam tertentu. Dengan
berpakaian yang tertutup seluruh isteri-isteri mereka tidak dapat dipandang
oleh lelaki lain.
Ulama yang mempunyai hobi yang sama dengan raja
dan pembesar-pembesar diberi peranan utama dan merekalah yang mentasirkan
ayat-ayat suci Al-Quran dan hadis-hadis yang dicipta khas untuk tujuan yang
tersirat dan dapat melindungi maksud yang sebenar.
Dengan sengaja diada-adakan dan dibesar-besarkan
hadis-hadis yang memberi ancaman neraka yang panas membakar hingga gelegak otak
jika kaum wanita menampakkan rambut.
Segala alasan yang sengaja di ada-adakan itu
semata-mata untuk memperkukuhkan hujah supaya mendorong kaum wanita berpakaian
menutup seluruh tubuh dan muka. Mereka jadikannya sebagai fakta teks pendidikan
dan mentakrifkan batasan aurat wanita sejajar dengan muslihat mereka.
Oleh:
Hasan Mohd (kedai Lalat, Kota Bharu, Kelantan) sempena pembetangan mesyuarat
jawatankuasa PPINK(Pertubuhan Pemikir Islam Negeri Kelantan). 2012 suku penggal
pertama
No comments:
Post a Comment