YĀSĪN
(Yāsīn)
Surah ke 36: 83 Ayat
Diturunkan Di Mekah
Pendahuluan
Matlamat seruan Al-Qurʾān dan kenabian ialah supaya manusia menegakkan perlembagaan untuk semua
manusia. Nabi (S.A.W.) mengemukakan perlembagaan itu kepada mereka. Jika mereka
mengikuti perlembagaan itu mereka akan memperoleh pemerintahan dan menguasai
manusia lain. Mereka tidak akan dihukum oleh manusia lain.
Orang yang terlalu bodoh tidak beribadat kepada sesiapa,
tetapi dia beribadat di bawah suatu kuasa lain. Orang seperti ini bukannya
manusia. Mereka tidak harus diajarkan Al-Qurʾān dan al-sunnah kerana mereka merupakan hamba secara semula jadi.[1]
Berdakwah dan mengajar bermaksud menyampaikan
kefahaman. Berdakwah ialah menyampaikan kefahaman secara umum, manakala
mengajar kefahaman kepada manusia adalah sebahagian dari dakwah. Contohnya, pendidikan anak-anak di sekolah
perlu meliputi pengajaran yang boleh mendorong mereka ke arah membangunkan
sebuah pemerintahan. Perhatikan tindakan pemerintah di negara-negara maju.
Sejak awal lagi mereka mendorong kanak-kanak supaya bercita-cita menjadi
menteri jika mereka mempelajari bidang ilmu tertentu. Pengajaran Al-Qurʾān lebih tinggi nilainya dari pengajaran
mereka.
Tafsiran
(Dengan Nama Allāh Yang Maha Pemurah Maha Penyayang)
Yāsīn[2] (Al-Qurʾān: 36: 1).
Huruf “yā” adalah sebagai
isyarat bagi tempoh sepuluh (10) tahun. Maksudnya, tempoh sepuluh (10) tahun
selepas Nabi (S.A.W.) dilantik sebagai rasul, maka sempurnalah pengajaran yang
disampaikan oleh Nabi (S.A.W.) kepada penduduk Mekah. Kemudian berlaku sumpah
setia pertama oleh orang Anṣār (penduduk Madīnah), kerana dalam
surah ini terdapat satu ayat:
Dan datang dari hujung kota
itu seorang dengan terburu-buru; ia berkata: “Wahai kaumku! turutlah
utusan-utusan itu”. “Turutlah mereka yang tidak meminta upah daripada kamu,
sedangkan mereka orang yang terpimpin”. (Al-Qurʾān: 36: 20,
21).
Maksud kalimah '
'
'rajulun’
atau seorang lelaki dalam ayat ini ditujukan kepada Iyas bin Muʿāz. Dalam buku Nur al-Yaqīn oleh Khaḍri,
bab mengenai Al-‘farḍu ‘Alā al-qabāʾīl, halaman 46, beliau menyebut: “Sesungguhnya hati para pembesar Aus
telah merasa bimbang, supaya mengadakan perjanjian kerjasama dengan Quraish
untuk menentang Khuzraj. Oleh sebab itu mereka mengutus Iyas bin Muʿaz dan Abā al-Ḥaisar, Annas bin Rāfiʿ bersama-sama satu rombongan untuk mengadakan perjanjian itu dengan
Quraish. Setelah mereka sampai di Mekah, Rasūl Allāh (S.A.W.) datang menemui mereka dan baginda berkata:
“Tidakkah lebih baik bagimu daripada maksud kedatangan kamu itu supaya kamu
beriman dengan Allāh yang Esa.
Janganlah kamu syirik terhadapNya sesuatu. Sesungguhnya aku telah diutus oleh
Allāh kepada manusia keseluruhannya”. Dan baginda membaca Al-Qurʾān kepada mereka. Iyas bin Muʿāz menjawab: “Wahai kaumku! Demi
Allāh inilah yang lebih baik daripada urusan yang kita
datang kerananya”. Maka Abā al-Ḥaisar
mengenakan Iyas dengan batu kecil dan berkata kepadanya: “Biarkan kami daripada
kamu (maksudnya kami berpisah), sebenarnya kedatangan kami bukan tujuan ini”.
Iyas pun diam.
Pada tahun yang kesepuluh itu hanya seorang yang
beriman kepada Nabi (S.A.W.). Selepas ia (Iyas) kembali ke Madīnah untuk
menyebarkan seruan Nabi (S.A.W.) dalam kalangan kaumnya di sana. Pada tahun
kesebelas lebih ramai orang datang beriman kepada Nabi (S.A.W.). Begitulah
seterusnya semakin ramai yang datang beriman pada tahun keduabelas. Pada tahun
ketigabelas Nabi (S.A.W.) berhijrah ke Madīnah di mana pengajaran dan dakwahnya
telah sempurna pada tahun kesepuluh. Maka pada tahun itu lebih ramai tenaga
pengajar yang dididik oleh Nabi (S.A.W.) berhijrah ke Madīnah sehingga seruan
kenabian bertapak dalam kalangan orang Anṣār di Madīnah.
Huruf “sīn” adalah sebagai isyarat bagi satu tempoh 60
tahun iaitu tempoh peperangan dan jihad, kerana persediaan untuk menentang
musuh telah diadakan sejak awal lagi. Apabila baginda mengadakan angkatan
jihad, angkatan ini bangkit menentang musuh mereka.
Pengajaran Nabi (S.A.W.) melahirkan banyak tenaga pengajar. Maka
baginda diketahui sebagai seorang nabi, setelah baginda membentangkan satu
perancangan dan menyeru orang ramai melaksanakan perancangan itu. Pengajaran
baginda secucuk dengan pemikiran dan fiṭrah manusia. Itulah maksud firman Allāh:
Dan Al-Qurʾān yang berhikmah. (Al-Qurʾān: 36: 2).
Maksudnya, Al-Qurʾān yang penuh dengan hikmah telah menyaksikan. Huruf ‘wau’
pada kalimah ‘wal quran’ membawa maksud penyaksian, bahawa Al-Qurʾān telah menyaksi. Makna hikmah pada kalimah ‘’ itu ialah bahawa pengajaran Nabi (S.A.W.)
secucuk dengan fiṭrah dan pemikiran manusia. Maksudnya,, Al-Qurʾān telah menyaksi:
Sesungguhnya engkau adalah seorang dari rasūl-rasūl. (Al-Qurʾān: 36: 3).
Maksudnya,
Nabi (S.A.W.) adalah salah seorang rasūl. Baginda menyeru manusia ke jalan yang
diseru oleh para nabi sebelumnya.
Di atas jalan yang lurus. (Al-Qurʾān: 36: 4).
Golongan
Mutakallimīn yang jahil telah menetapkan mukjizat kauniyah yang luar
biasa sebagai perkara pasti pada kenabian. Tanggapan ini silap, kerana perkara
luar biasa dapat dilakukan oleh ahli sihir lebih banyak daripada yang dapat
diadakan oleh para nabi. Ahli-ahli sihir boleh menunjukkan perkara-perkara di
luar adat. Kebolehan itu juga termasuk dalam mukjizat kauniyah dalam
keadaan tertentu. Contohnya, apabila kekurangan sebab-sebab bagi nabi, maka
turunlah kekuatan ʿālam al-mithāl yang membantu Nabi (S.A.W.)
dan berlakulah peristiwa.
Adalah
tidak benar dengan menetapkan mukjizat sebagai perkara yang lazim pada
kenabian, malah perlu dirujuk kepada nabi dan pengajarannya mengikut jalan
hikmah. Di samping itu perlu juga dirujuk kepada para guru. Contohnya, Abū Bakr
al-siddīq menyamai semua orang ʿArab. Guru ini
seperti seorang doktor yang mengajar ilmu perubatan. Pada masa itu dia dikenali
sebagai doktor pakar yang mahir dalam bidang tertentu. Pada tahap ini dia tidak
lagi memerlukan sebarang sijil yang menyatakan bahawa dia seorang doktor pakar.
Setelah ramai pelajarnya lulus, dan doktor pakar ini meninggal dunia,
kematiannya tidak menjejaskan bidang ilmu itu, kerana ilmunya kekal dan
disambung oleh para pelajarnya. Sebagai contoh, jika Nabi (S.A.W.) wafat pada
tahun kesepuluh, hidayahnya tidak hilang di dunia ini kerana baginda telah
melahirkan para guru dan tenaga pengajar yang akan meneruskan pengajarannya.
Pengajaran
Nabi ʿĪsā (A.S.) berjaya ke
tahap ini. Selepas ʿĪsā, kumpulannya telah bangkit berjuang dan membentuk
sebuah kerajaan, walaupun semasa hayat ʿĪsā (A.S.), tidak banyak aktiviti yang dilaksanakan selain
daripada menyampaikan pengajaran. Mūsā (A.S.) pula telah sempat menghimpun
kedua-duanya iaitu menyampaikan pengajaran dan menegakkan sebuah kerajaan.
Nabi
(S.A.W.) menyeru dengan hikmah mengikut jalan para rasūl sebelumnya yang telah
masyhur dan diketahui umat manusia...
dipetik daripada karangan haji wan abdullah haji wan musa tafsir al hakim.
No comments:
Post a Comment