Antara hudud dan
politik
Apabila
diperkatakan tentang hukum Allah maka
mereka tujukan ialah hudud kerana di dalam pengajaran Islam mereka diberi faham
kemuncak Islam itu hudud.
Dalam
arus politik , hudud dibesar2kan untuk mendapat undi, mereka menyusun kalimah2
bagaimana hudud itu untuk dilaksanakan.
Pada
umat seluruh dunia undang2 mendera fizikal ini telah pun wujud diterjemah
dengan berbagai2 cara dan berbeza mengikut tempat untuk menghukum orang yang
bersalah.
Dan
hukum yang lebih ringan dinamakan hukum denda.
Murtad
Umat
Islam pada zaman nabi berada di dalam zaman peperangan dan persediaan ke arah
itu. Mereka yang berpaling tadah akan dihukum bunuh kerana segala rahsia dan
persediaan peperangan akan terdedah kepada musuh.
Murtad
dinilai pada prinsip perjuangan bukan pada syiar dan bukan pada syariat.
Walaupun
bahaya dadah lebih merbahaya daripada arak tetapi kerana dadah tiada dalam kitab-kitab
ulama mereka menganggap tidak termasuk dalam hukum hudud kerana budaya ilmu
mereka hanya bertaklid kepada ulama dan kitab.
Mereka
meletakkan hukum arak lebih mutlak daripada dadah sedangkan dadah adalah paksi
kepada kejahatan yang membelengu sosio budaya dan ekonomi masyarakat. Mereka tertelan
contoh hukum arak dalam kitab Allah .
Mereka
tinggal masalah dadah kepada orang yang bukan ahli agama dan menampakkan ahli2
ugama tertakhluk kepada resam dan zahir hukum semata2 dan Islam bukan lagi satu
penyelesaian masalah semasa bagi mereka.
Mereka meletakkan ijtihad ulama sebagai qatie yang sama dengan Al Quran yang
tidak boleh dipertikaikan sama sekali.
Bagi
mereka ulama-ulama adalah maksum kerana mereka melihat Islam dari sudut khusus
dan mendakwa ilmu Allah itu hanya
tersimpan di dalam almari mereka2 tertentu sahaja.
Sedangkan
ilmu Allah bertaburan di seluruh manusia
pelusuk dilangit dan dibumi sebagaimana ayat Allah ilmu Allah itu apa yang ada dilangit dan dibumi itu.
Ijtihad
mereka hanya tertakhluk kepada mujtahid mazhab bukan mujtahid mutlak yang
bertujuan menyelesaikan masalah manusia yang berubah2.
Allah sentiasa dalam urusan .(perubahan) Quran 55:29 “Allah sentiasa dalam
urusan syuun illahi”
Sedangkan
ulama masih bersifat beku dan berbudaya taklid.
Ada
pihak cuba memperkenalkan hudud untuk
melindungi dasar diktator, dasar kapitalis dan untuk kepentingan puak.
Sebaliknya
Islam melaksanakan hukum hudud untuk melaksanakan prinsip adil dan ihsan.
Maka
istilah pencapaian pekej bersama hudud. Inilah perbezaan antara matlamat
disebalik pelaksanaan hudud. Jika matlamat tersebut tidak jelas maka
pelaksanaan hudud tidak menghasilkan apa-apa kebaikan.
Ada
pihak yang menyangka apabila hudud dilaksanakan, adil dan ihsan akan berlaku
dan limpahan rahmat pun akan berlaku.
Sebenarnya
hudud adalah jalan menuju kepada adil dan ihsan iaitu kasih sayang sesama
manusia.
Sedangkan
adil dan ihsan tidak pernah dibincang corak dan hala tuju sebagai persediaan Allah menurunkan
rahmat .
Adil dan ihsan dibaca setiap kali khutbah
jumaat tetapi tidak beri kesan apa-apa selain tidak di peduli oleh pendengar,
malah tidak disedari oleh pembaca itu sendiri. Seolah-olah ayat perintah Allah itu tidak ada hubungan dengan agama dan
ibadat. Kerana mereka diajar dan hukum-hukum zahir sahaja.
Ihsan
di kalangan umat manusia tidak mungkin berlaku kerana tersekat salah pengenalan
ilmu yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.
hudud
perlu melibatkan semua kaum dan semua penganut agama kerana pada mereka ada
asas-asas hudud tetapi berbeza pelaksanaannya. Setiap kaum ada syariat. Oleh
kerana pengamal agama, pemimpin agama telah hilang semangat jihad dan menyerah
urusan masyarakat kepada ahli politik semata-mata maka penglibatan mereka untuk
mengurus masyarakat untuk keadilan telah hilang.
Peranan
Islam ialah untuk menzahirkan kebenaran yang hilang itu kerana matlamat dalam
ajaran kitab-kitab mereka masih ada. Mereka perlu di ajak untuk membina
masyarakat.
Setiap
kaum secara fitrah ada rasa hormat kepada pemimpin agama dan kitab-kitab suci
mereka. Mana-mana keputusan yang dibuat tanpa mengambil kira kitab-kitab suci
dan ulama-ulama mereka tidak akan hormat dan tidak patuh kepada keputusan itu.
Semua
penganut agama cenderung kepada fitrah maka mereka perlu sebagaimana firman Allah
.
Wahai ahli kitab kepada kalimah yang sama. Al-Qurʾan:
3: 64. Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu kalimah yang sama
antara kami dan kamu, iaitu kita tidak menyembah melainkan Allah,
dan kita tidak sekutukan dengan sesuatu jua pun, dan jangan pula sebahagian
yang lain jadikan orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah,
kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima) maka katakanlah kepada mereka:
“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang Islam”
Mereka
tidak meletakkan prinsip insaniyah itu utama dalam agama. Prinsip fitrah
insaniyah itu terbahagi kepada empat.
i)
suci
(Taharah)
ii)
patuh
kepada Tuhan (Ikhbat li ’Llah)
iii)
murah
hati dan sedia memaaf (Samahah)
iv)
insaf
dan adil (‘Adalah)
tiga perempat
daripada prinsip ugama itu dinilai kepada adil
No comments:
Post a Comment