Ketika berlaku satu peristiwa besar. (Al-Qurʾān: 56: 1)
Semua anutan
agama[1]
itu telah sekata tentang berlaku kiamat itu. Orang Yahudi, orang Nasara dan
orang Islam memang diketahui umum yakin dengan peristiwa itu. Hanya kesilapan
sebahagian orang yang jahil yang terdiri dari kalangan ahli kalam yang mahu
menyokong umat Islam mengatasi penganut-penganut lain dalam millah hanifi untuk
mencapai tahap yang sempurna dan mengatasi milah sabiah yang berpegentahuan.
Perbezaan
antara millah hanifi dan milah sabiah tidak lebih dairpada perbezaan antara
milah Islam, millah Yahudi dan millah Nasara. Inilah nikmat-nikmat yang paling
besar diberi kepada orang Islam melalaui hikmat al-imam wali Allah al-Dihlawi.
Kerana beliau telah menerangkan masalah itu dengan jelas. (masalah millah –
agama satu. Syariat dan manahij berbeza). Beliau jadikan Islam telus kepada
semua manusia; tetapi golongan ahli kalam yang angkuh menuduh umat sabiin
berakidah dengan tanasukh.[2]
Pada
hakikatnya kesan tanasukh di sisi umat sabiah dapat lahir kepada mana-mana
peringkat manusia. Bukan setiap manusia tertakhluk kepada tanasukh, dan kiamat
untuk menghimpunkan manusia juga sudah pasti di sisi mereka. Tanasukh dan
kiamat dalam istilah hindu dinamakan Perly.
Selain
dari itu, golongan ahli kalam ini membuat kesilapan lain pula. Pada manusia ada
beberapa pusingan. Kami berada pada satu pusingannya. Adam merupakan bapa
manusia. Beliau adalah permulaan kepada manusia pada pusingan itu sahaja.
Adapun pusingan lain sebelum pusingan ini dan selepasnya adalah satu peristiwa
tetap yang tidak disebut dalam kitab dan sunah.
Golongan
ulama muhakik berakidah bahawa setiap sesuatu yang al-Quran dan sunah tidak
menyebut. Tidak bererti perkara itu tidak wujud; kerana kadang-kadang sesuatu
yang benar tidak disebut kerana orang ramai tidak faham dan menyebabkan
kesesatan.
Al
imam wali Allah al-Dihlawi telah menetapkan masalah pusingan dalam kitab
tafhimat ilahiah dan kitab-kitab lain. Kenyataan beliau difahami oleh
tokoh-tokoh imam dari golongan penulis suci; sedangkan orang ramai tidak
memahami kata-kata mereka.
Syeikh
al-Islam ibni Taimiyah terpimpin kepada masalah ini dengan perantaraan
perbahasannya tentang kalam Allah. Beliau berakidah bahawa Allah sentiasa ada,
bercakap berterusan dengan lafaz apabila Ia mahu. Beliau membincang masalah itu
dengan golongan pengikut al-Asyaari dan Muktazilah. Perbahasan itu sampai ke
peringkat akhir. Kemudian beliau berpegang dengan akidahnya bahawa orang yang
dituju percakapan dari kalam Allah pasti Ia sentiasa ada. Percapakan tanpa
orang yang ditujukan, perkcakapan itu yang ditujukan, percakapan itu dikira
bodoh. Allah bersih daripada sifat itu. Oleh sebab itu orang yang ditujukan
percakapan itu sentiasa ada. Pusingan yang kami berada ini tidak bersifat
azali. Kalam Allah pasti bersifat azali.
Sebelum
pusingan ini ada pusingan yang dahulu yang pasti disabitkan di sisi-Nya untuk
menyempurnakan hak sifat azali-Nya; malainkan bukan percakapan Allah dan para
penentang-Nya. Mereka tidak memahami maksud kalam Allah dan mereka telah
mengadakan kiamat terhadap kalam Allah.
Dari
perkara itu kami faham bahawa dalam kalangan umat Islam yang muhakik sedar adanya
pusingan walaupun mereka tidak bercakap mengenainya.
Sebahagian
ahli kalam yang mutakhir yang jahil mengingkari adanya pusingan ini. Keingkaran
mereka tidak diambil kira.
Perkhilafan
yang mereka adakan di antara umat sabiah dan umat hanafiah itu sama perbezaan
antara haiwan dan manusia. Semuanya ditolak. Kamai mengatakan dengan sepenuh
kefahaman kami dengan pujian Allah.
Petikan
dari tafsir al hakm karangan haji nik abdulah bin haji wan musa. Boleh di
dapati di uiam dengan permintaan tesus sahaja.
[1] Maksud istilah agama di sini
ialah syariat yang dibawa oleh para nabi, contohnya, syariat yahudi yang dibawa
oleh nabi musa as dan syariat Islam (Muhammadiah) yang dibawa oleh nabi Muhammad
saw. Istilah agama ini juga merangkumi syariat-syariat dalam millah sabiah yang
lebih awal. Seperti syariat hindu,syariat budha, syariat majus dan
syariat-syariat lain. Semua syariat ini merupakan tahap-tahap perkembangan
agama yang satu iaiatu Islam. Lihat huraian syah waliyullah berhubung dengan
masalah agama satu. Syariat dan manahij berlainan. (hujjatullah al – balighah,
jilid satu, bab kepercayaan manusia akan dilahirkan semula selepas mati.
[2] Kepercayaan manusia akan dilahirkan
semual selepas mati.
No comments:
Post a Comment