Kafir dan mukmin bukan warisan
Anak Nabi Nuh kafir dan budak yang dibunuh oleh Khaidir, ibu
bapanya adalah orang mukmin. Khaidir bunuh budak itu kerana bila dewasa nanti
akan menjadi kafir
Nabi Musa s.a.w. di pelihara oleh Firaun. Umum tahu Firaun
itu kafir . Nabi Musa a.s. dididik Firaun atau mengikut peraturan hidup firaun. Bahasan mudah
di sekolahkan oleh firaun.
Dalam peristiwa nabi Muhammad s.a.w setelah dilontar perut
unta dibelakangnya semasa sujud oleh musyrikin, pernah
di minta izin malaikat untuk menghapuskan kaum
itu tetapi nabi tidak bersetuju kerana menurut nabi akan lahir dari zuriat
mereka itu generasi yang berjuang bersama sahabat memperjuangkan Islam.
Fakta ini menggambarkan bahawa manusia itu kafir atau mukmin
bukan warisan pusaka.
Ini tidak sebagaimana kaum Yahudi yang di beri kitab, mereka mendakwa selain daripada
golongan mereka tidak akan masuk syurga. Begitu juga kaum Nasarani yang memiliki kitab
Injil.
Perkara yang
seperti ini juga telah merasap ke dalam ajaran Islam dan sama dengan yahudi
dan nasara yang mengangap kafir dan mukmin itu warisan.
Kenyataan di dalam ayat Quran bila di sebut yahudi dan nasara itu,
bukanlah Allah khususkan kepada kaum yahudi dan nasara sahaja tetapi kepada sikap
dan perangai manusia yang mempunyai semangat ego yang seperti itu walaupun
lafaz ayat Quran di tumpukan kepada
yahudi dan nasara ,tetapi maksud sebenar ayat
dituju kepada semua manusia membacanya yang mempunyai sikap sama seperti
sikap yahudi dan nasara itu.
Antara penganut syariat yang berbagai-bagai, ada sebilangan
orang menyimpang daripada ajaran kitab suci mereka. Golongan yang sama juga
terdapat dalam milah sabi’ah seperti syariat Hindu, Budha yang kita kenali dan
banyak lagi yang lain yang tidak kita kenali seperti syariat Shinto,
Zardach(majusi) dan lain-lain lagi.
Barangkali mereka ini yang dari golongan syariat Islam
muhammad tidak sedar Islam yang mereka warisi itu hanya sekadar dilahirkan
menerusi saluran tertentu dari keluarga Islam
dan mendakwa hanya mereka sahaja yang boleh mendapat subsidi dari tuhan kerana
lahir dari keluarga Islam dan adakah mereka yang lain-lain itu tidak berhak
mendapat rahmat tuhan? Kita selalu mengajar
kaum kita(muslim) yang tuhan itu maha adil? Dan adakah mereka yang selain dari
kita itu diberi pilihan oleh tuhan untuk
dilahirkan melalui saluran mana-mana ugama . sudah tentu mereka menjawab mereka
tidak diberikan pilihan kerana dilahirkan sebagai jepun, penyembah berhala dan
lain-lain lagi. Bagaimana?!!!...
Kita dari umat muhamad kata mereka yang dilahirkan bukan dari
keluarga Islam tidak akan mendapat subsidi rahmat dari tuhan kerana di lahirkan
dari keluarga bukan muslim. Sia-sia sahajalah mereka itu di jadikan tuhan,sedangkan
semua makhluk manusia dijadikan adalah hamba Allah belaka dan mempunyai
tanggungjawab (taklif)kepada Allah di bumi ini mengikut peranan masing-masing.
Chontoh,sekiranya kerajaan memberi subsidi kepada setengah
rakyat dan tidak kepada setengah yang lain sudah tentu kerajaan itu di panggil
kerajaan zalim. Apakah tuhan begitu juga dan boleh di samakan dengan kerajaan
zalim?
Ini pemesongan yang paling besar oleh ulama dari syariat Islam
muhamad dan kerana sebab ini jugalah Islam syariat ini di katogerikan paksi perpecahan persaudaraan sesama manusia kerana
mereka menolak dan menafikan ihsan kepada sesama manusia. Sedang dalam ajaran
budha mengatakan semua manusia adalah bersaudara.
Sebenarnya ini bukan ajaran Quran tetapi ajaran ulama yang gila kuasa menjadi
pemerintah politik untuk mentadbirkan khazanah negara.
Dalam hal ini
kesejahteraan syariat budha kelihatan lebih baik kerana tidak menghukum kafir
terhadap kaum selain mereka.
Di dalam Quran ada
sebut tuhan tidak menjadi sesuatu kejadian
itu dengan sia-sia.
Pada mereka(ulama muslim) seakan-akan apa yang dijadikan oleh
tuhan itu selain daripada golongan mereka itu adalah sia-sia. Mereka sebenarnya
engkar kepada ajaran Quran . Adakah mereka tidak membaca ayat ini? Walaupun
begitu, mereka tetap mengatakan golongan selain mereka itu, adalah sia-sia dan
tidak layak masuk syurga. Lebih buruk lagi siapa-siapa yang tidak sependapat
dengan mereka ini akan di cap kafir.
Mereka tidak sedar yang mereka menidakkan ayat Quran sedang mereka kata mereka memperjuangkan Quran
.
Mereka anggap kelahiran manusia dari keluarga bukan Islam,
orang itu dianggap sia-sia kejadiannya. Mereka dinafikan mendapat berkat Allah
. mereka di nafikan guna nama Allah. Mereka dinafikan mendapat rahmat Allah dunia akhirat. Inilah perangai ulama Islam
syariat muhamad masa kini dan masa lalu yang sudah terpesong kebenaran yang
sebenar.
Kadang-kadang orang yang dicipta zalim oleh Allah pun tidak
sia-sia. Ada keperluan Allah untuk
mengimarahkan dunia ini. Boleh dibuat tentera untuk menteteramkan keadaan boleh
jadi perlukan orang zalim. Tentera tidak perlukan penakut.
Bila tidak mendapat subsidi Islam ini maknanya tuhan
zalimlah.
Pernah seorang hamba Allah dari kalangan yang bukan Islam,
saya pernah bertanya kepadanya kenapa kamu tidak masuk Islam? jawab beliau,
adakah aku perlu mengubah apa yang telah tuhan tentukan terhadap aku?
Umat Islam harus bersyukur kerana dilahirkan sebagai
umat Islam bukannya sesuatu kerana dilahirkan sebagai ornag Islam sedangkan ia
tidak minta.
Dan apakah yang membolehkan, apakah satu sijil itu
yang membolehkan mereka mengkafirkan orang lain, orang yang tidak sama dengan
ugamanya.
Allah tidak menjadikan sia-sia sesuatu kejadian (Q
3:191).
Allah jadikan
berbagai bangsa dengan matlamat supaya berkenalan dan memahami di antara satu
sama lain. Untuk berkahwin dan mewujudkan satu bangsa manusia. Segaja Allah
jadikan dari kumpulan dan pegangan hidup yang berbeza-beza. Bukan saja-saja di
ciptakan sebegitu rupa. Malah di dalam al Quran pun ada di sebut. Tetapi mereka-mereka yang
membacanya mentakwilkan dengan cara yang salah untuk mengekalkan keistimewaan
mereka di dalam menterjemahkan keterangan. Atau mereka memang tidak faham Quran
.Bukan dalam al Quran sahaja yang ada
ayat-ayat yang seperti ini, malah di dalam semua kitab suci ada sebut. Satu
tanda untuk mengenali kitab Allah ialah kitab itu di pertahankan dengan nyawa
seseorang penganutnya sejak dahulu lagi dan ianya kekal hingga ke hari ini.
Kalau tidak cukup kerekter itu, ia menandakan itu bukannya dari tuhan.
Umat Islam seharusnya berterima kasih ke atas Allah
kerana di lahirkan sebagai umat Islam yang sejahtera kerana untuk dilahirkan
itu tidak ada pilihan bagi seseorang. Kita tidak di beri pilihan dan tuhan
tidak meminta persetujuan dari makhluk
ciptaannya untuk meng‘ada’kan apa-apa kejadian. Inilah salah faham yang paling
besar ulama dan orang-orang Islam yang dipesongkan dan diperdayakan oleh ulama
mereka yang berpendapat hanya Allah dan rasulnya sahaja yang mengetahui.
Kalaulah kita ini diberi pilihan sudah tentu kita akan memilih dilahirkan
sebagai orang mulia tetapi apa yang berlaku tidak sedemikian. Apa yang di minta
tidak di tunaikan dan apa yang diberi percuma adalah yang tidak di minta seperti
bala bencana, kemiskinan , penyakit , kebodohan dan lain-lain. Yang di minta seseorang
itu sudah tentu banyak dan terlalu banyak. Masing-masing tahu.
Allah jadikan satu kaum untuk saling berkenalan antara
satu sama lain.
pengenalan ini bukan setakat zahir sahaja malah
pengenalan ini harus di lihat dari sudut pegangan hati atau kita panggilkan iktikad
yang dalam bahasa arab maka jadikanlah ‘fitrah insaniyah’ (semangat
persaudaraan sesama manusia) sebagai pengukur.
Sedikit petikan dari mukadimah takwil al Quran oleh nik Mohd Saleh bin Wan Musa.
BENTUK
PERSAUDARAAN ISLĀM MENGIKUT
AL-QURʾĀN
Nabi Muḥammad (S.A.W.) menyeru semua ahli millah supaya bersatu berdasarkan
asas-asas kebenaran yang sama pada pengajaran nabi mereka masing-masing.
Kebenaran yang sama inilah dijadikan asas untuk membentuk satu kesatuan
Persaudaraan Islām yang diperintahkan oleh Al-Qurʾān kepada Nabi Muḥammad (S.A.W.). Pada hakikatnya
semua ahli millah adalah satu
dalam agama.
ʿUlamāʾ
Islām kini telah tersalah faham dan terpesong tentang persaudaraan Islām.
Mereka menyangka persaudaraan Islām hanya untuk masyarakat dalam millah Muḥammadiah.
Ahli-ahli millah lain tidak termasuk
dalam kesatuan ini kerana mereka disifatkan bukan Islām. Para ʿulamāʾIslām
kini seolah-olah terlupa pada rukun-rukun iman sebagai asas pengajaran Al-Qurʾān
bahawa mereka wajib beriman kepada malaikat, semua kitab, semua rasul, kebaikan
dan keburukan daripada Allāh. Al-Qurʾān
menerangkan bahawa agama yang diwahyukan kepada para nabi bermula dari Adam
(A.S.) hingga Nabi Muḥammad
(S.A.W.) hanya Islām. Agama Islām menggambarkan hakikat fiṭrah manusia yang
diredai Allāh. Syariat yang berbeza
pada millah Yahudi, Naṣārā,
Hindu, Majūsī
hanya untuk menyenang pelaksanaan
kehendak agama.
Sebelum Perang Dunia Pertama
terdapat sebuah persatuan bernama Al-Ittihad al-Islāmī
yang dipimpin oleh Al-Marhum Sayed Jamaluddīn
al-Afghanī
dan ʿulamāʾ-ʿulamāʾ yang masyhur dari Meṣir, India
dan lain-lain. Pada zahirnya ikatan persatuan mereka amat luas di seluruh dunia
tetapi mereka gagal menyumbang sebarang kebaikan kepada umat Islām sama ada daripada sudut
pendidikan, ekonomi dan politik. Persatuan ini telah diperalatkan dan lenyap
dalam arus pergolakan politik penjajah Barat yang sentiasa berazam menghancur
Kerajaan ʿUthmāniyah di negara Turki.
Persatuan ini lemah dan hancur
kerana penubuhannya tidak mengikut
asas-asas pengajaran Al-Qurʾān. Al-Qurʾān menyeru supaya membentuk
persaudaraan Islām
terdiri daripada semua umat yang berlainan millah berasaskan kepercayaan mereka kepada kitab mereka
masing-masing. Maka persaudaraan Islām
itu merangkumi umat Yahudi, Kristian, Majūsī,
Yunani, Hindu dan lain-lain. Allāh
berfirman:
“Sesungguhnya
mereka yang beriman kepada Nabi (S.A.W.) dan mereka yang beriman kepada Mūsā menjadi Yahudi, dan mereka yang beriman kepada ʿĪsā menjadi Naṣārā dan mereka yang beriman kepada nabi-nabi Ṣābiʾīn yang dahulu, sesiapa yang benar-benar beriman dengan
Allāh serta
berbuat amalan baik, maka tiada kebimbangan ke atas mereka itu dan tidak pula
mereka merasa dukacita”.[1]
Dengan
ayat ini Allāh menyifatkan
setiap umat yang yakin kepada mana-mana nabi yang diutus kepada mereka dan kitab
atau suhuf yang diturunkan kepada nabi-nabi tersebut, mereka semua juga orang
beriman.
Iman berlebih kurang pada diri seseorang.
Nabi (S.A.W.) menyifatkan iman seperti sepohon pokok dengan dahannya yang
bercabang, bukan sesuatu yang bulat dan dapat dilengkapi seseorang sekali gus.
Imam Muslim Ibn al-Hijaj meriwayat daripada Abū Hurairah (r.a.) bahawa Nabi
(S.A.W.) telah bersabda, maksudnya:
“Iman itu mempunyai tujuh puluh cabang lebih dan
sifat malu juga satu cabang dari iman”.[2]
Umat dari millah lain juga muʾmin, cuma darjah iman mereka tidak memadai
untuk zaman tamadun yang berkembang pesat. Maka mereka perlu diseru menerusi
asas-asas iman mereka supaya menyempurnakan iman mereka berdasarkan pengetahuan
yang khusus pada zaman nabi-nabi mereka dibangkitkan dengan cara mengakui
beriman kepada semua rasul dan kitab dengan pimpinan Nabi (S.A.W.) berpandukan Al-Qurʾān. Allāh taʿālā berfirman:
“Katakanlah (ikrarkanlah) kami beriman kepada Allāh dan kepada apa yang
diturunkan kepada kami dan kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Ibrāhīm dan
Nabi Ismāʿīl dan Nabi Isḥāq dan Nabi Yaʿqūb dan anak-anaknya
dan apa yang dikurniakan kepada Nabi Mūsā dan Nabi ʿĪsā dan yang dikurniakan kepada semua nabi (yang
diutus) daripada Tuhan mereka (sesungguhnya) kami tidak akan membezakan antara
seorang mereka (sebagaimana dilakukan oleh golongan fanatik terhadap nabi-nabi
mereka masing-masing) dan kami semua tegak di atas perintah Allāh dengan semangat Islām”.[3]
Allāh taʿālā berfirman:
“Katakanlah (wahai Muḥammad): Kami beriman kepada Allāh dan apa yang telah diturunkan kepada kami dan apa
yang diturunkan kepada Ibrāhīm dan Ismāʿīl dan Isḥāq dan Yaʿqūb dan apa yang dikurniakan kepada Mūsā dan ʿĪsā dan semua nabi
daripada Tuhan mereka, kami tidak membezakan seorang pun antara mereka dan kami
semua tegak di atas perintah Tuhan dengan semangat Islām”.[4]
(Al-Qurʾān: 3: 84).
Allāh
taʿālā berfirman:
“Dan sesiapa yang mencari selain daripada Islām itu agamanya (jalan hidupnya) maka tidak akan
diterima daripadanya. Ia pada akhirnya kelak dari orang yang rugi. Bagaimana
Allāh akan
memberi hidayah kepada suatu kaum yang ingkar, sesudah mereka beriman dan sesudah
mereka itu menyaksi bahawa Nabi (S.A.W.) itu (membawa pengajaran yang benar)
dan telah datang kepada mereka kenyataan-kenyataan yang jelas, (dengan sebab
itu) Allāh tidak akan memberi hidayahNya kepada kaum yang
zalim (taksub dan bersemangat feudal)”.[5]
Allāh
taʿālā berfirman:
“Wahai orang beriman, hendaklah kamu semua beriman
kepada Allāh dan rasul-rasulNya dan kitab yang telah diturunkan
kepada rasulNya dan kepada kitab-kitab suci yang diturunkan dahulu daripada
itu. Dan sesiapa ingkar kepada Allāh dan malaikat-malaikatNya dan
kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan Hari Akhirat; maka sesungguhnya ia telah
tersesat ke jalan yang amat jauh.[6]
Ayat-ayat di atas menunjukkan
bahawa:
i)
beriman kepada
semua rasul yang sama tujuan dan dasar seruan mereka.
ii)
penyatuan semua
pengajaran yang diturunkan dalam kitab-kitab mereka, membolehkan manusia yang
menganut pelbagai akidah melahirkan kebenaran yang sama untuk membentuk
perasaan kasih sayang dan ihsan dalam kalangan mereka.
Pada masa itu akan wujud kerjasama berasaskan
keadilan untuk menegakkan sebuah masyarakat yang merdeka dan bahagia. Tindakan
yang tercetus dari iman seperti di atas membuktikan bahawa seseorang itu
benar-benar Islām
mengikut istilah Al-Qurʾān.
Islām
tidak boleh diwarisi oleh seseorang, tetapi boleh dilengkapkan apabila iman
seseorang itu sempurna mengikut pengajaran Allāh
(s.w.t.) sahaja. Maka kita dikehendaki mengenal hakikat Islām dari pengajaran Al-Qurʾān .
Seorang Islām sepatutnya memiliki satu akidah
dan falsafah hidup Al-Qurʾān dan bertindak mengikuti contoh
yang ditunjukkan oleh Nabi Muḥammad
(S.A.W.), para sahabat dan khalifah-khalifah al-Rāshidīn
pada zaman keemasan Islām.
Ciri-ciri umat Islām pada zaman keemasan Islām adalah seperti berikut:
i)
bercita-cita
tinggi.
ii)
berperasaan
mulia.
iii)
bersabar.
iv)
peka terhadap
hak-hak kemanusiaan dan kewatanan.
v)
cintakan
keadilan.
vi)
bersifat ihsan
kepada semua makhluk Tuhan.
vii)
saling
menghormati keistimewaan untuk menggambarkan akidah dan kebudayaan.
viii)
berkorban jiwa
dan harta untuk menegakkan hak-hak dan kebahagiaan hidup semua manusia,
berasaskan kebenaran Al-Qurʾān dan disiplin
yang disemai oleh Nabi Muḥammad (S.A.W.).
Dengan ciri-ciri di atas Allāh mewariskan pemerintahan kepada keturunan Nabi Ismāʿīl yang pelaksanaannya disempurnakan oleh Nabi Muḥammad (S.A.W.) dalam tempoh beberapa tahun sahaja.
Nabi (S.A.W.) wafat setelah berjaya menzahirkan kebenaran Islām dalam semua syariat.-ms 31-Di petik daripada
mukadimah takwil al Quran mohd salleh
wan musa.
Dan lagi:-
Al-Qurʾān Diturunkan Untuk Membina Kemajuan Di Dunia
Para ḥukamāʾ,
rasul atau nabi diutus untuk memimpin umat manusia, lebih-lebih lagi Nabi Muḥammad (S.A.W.) dengan Al-Qurʾān yang diwahyukan kepadanya, baginda
sekali-kali tidak bertujuan menyeru manusia ke alam akhirat seperti sangkaan
golongan ruhban yang telah dirosakkan jiwa oleh musuh Islām. Tujuan sebenar seruan baginda
ialah mengajar, mendidik, memperbaiki cara-cara berfikir, bertindak untuk
membentuk dan membangun sebuah masyarakat manusia yang menjamin kebahagiaan
mereka mengikut peraturan yang sesuai dengan fiṭrah manusia di dunia. Dalam
masyarakat itu terdapat tiga rukun asas iaitu:
i)
keadilan
ii)
kasih sayang
iii)
semangat
kebangsaan
Al-Qurʾān diturunkan di
dunia kerana dunia adalah tempat manusia dijadi dan dilahirkan-ms127
Dipetik dari
mukadimah takwil al Quran mohd saleh wan
musa
Pegangan hati terhadap prinsip ketuhanan dan bukannya
menafikannya dengan hanya dilihat sebagai perbezaan melakukan upacara ibadat
atau bentuk sembahyang dan haji dan perbezaan kiblat semata-mata. Semua manusia
walau arah mana ia menghadap pun, sudah tentu menghadapkan mukanya kearah
tuhan.
Tuhan memberi jaminan bahawa tiada satu umat pun melainkan
Allah lahirkan seorang nabi atau rasul mengikut bangsanya (Quran ibrahim ayat 4), mereka telah dilengkapi pada satu kaum itu dengan prinsip cara hidup yang
sempurna iaitu ‘din dan fitrah’. Walaupun pada jalan yang berbeza , contoh nya
perkahwinan yang di iktiraf pada semua kaum dan syariat walau pun oleh umat Islam
sendiri.umat Islam yang fanatik pun mengiktiraf perkahwinan yang di upacarakan
oleh adat dan istiadat kaum lain itu sah dan anak-anak mereka itu bukan anak
zina atau anak haram walaupun mengikut istiadat yang berbeza pada
syariatnya.dan sekirannya mereka memeluk atau menukar kepada syariat muhamad,
semua ulama muhamad sependapat tidak perlu di kahwin kan semula dan anak-anak
mereka kekal menggunakan nama mereka yang asal dan tidak perlu nama arab. Macam
sahabat-sahabat nabi , nama asal yang digunakan semasa jahiliyah tetap di
gunakan dan nabi tidak menukarkan nama kepada sahabat.
Yang bodohnya ulama dan umat Islam hari ini ,tidak
mahu mengambil kenal atau cuba mempelopori tentang ajaran-ajaran syariat selain
dari syariat mereka berdasarkan sudut kebenaran berasaskan prinsip din dan
fitrah yang ada persamaan dan untuk membina satu kesatuan sejagat antara
manusia berasaskan kepada prinsip yang sama. yang lebih teruk lagi umat Islam
mahukan (sejagat) menerima hudud mereka biar pun mereka itu di dalam kumpulan
yang tersangat kecil berbanding masyarakat manusia lain di muka bumi Allah ini.
Mereka mahu manusia lain suka dengan selera mereka tanpa mengambil kira selera
selain daripada mereka. Islam yang sebenar pada asalnya begitu mudah semasa
nabi muhamad dan yang paling mudah berbanding syariat-syariat lain sehingga
menarik ramai orang mengikutinya dan sekarang sudah menjadi terlalu payah susah
dan rumit untuk di amalkan di sebabkan oleh ulama-ulama yang berkepentingan. Pada
mereka , kalau tidak susah itu belum cukup lagi Islam seseorang. Sehingga tidak
termampu di buat barulah Islam. dalam melaksanakan undang-undang pun sama. Mereka(ulama
syariat muhamad ) tidak produktif dalam membawa kemajuan masyarakat dalam
membangun tamaddun. Mereka hanya pandai bercakap-cakap, cakap pusing-pusing.
Inikah umat Islam? Hanya pandai manapulasi manusia lain untuk kesenangan diri.
Mereka tidak mengikuti Quran tetapi mereka
mahu Quran mengikuti keinginan dia
dengan meletakkan stering pada Quran dan
korner ikut sesuka hati mereka.
Allah juga perintahkan kepada nabi s.a.w di dalam al Quran
supaya menyeru ahli kitab kepada kalimah
yang sama walaupun dibenci oleh kaum musyrikin mekah iaitu orang-orang yang
berpegan kepada sumber yang tidak mutlak(zanni). Sumber yang selain dari Quran .
Itulah adanya nabi gelarkan kafir harbi dan kafir
zimmi. Harbi adalah untuk menakhluki pemerintahan.
Zimmi, nabi ambil pendapat dan meletakkan mereka di
dalam badan pemerintahan nabi.
Nasara yang di zaman nabi itu tidak sama dengan
kristian yang ada pada zaman kita ini. Nasara pada zaman nabi ialah untuk
menolong untuk yahudi berkuasa. Yahudi dan nasara itu adalah sama. Nasara ialah
satu mazhab dalam yahudi. Sampai sekarang pun. Itulah sebabnya apabila di
sebutkan yahudi dikembarkan bersama nasara. Nasara di beri tuhan akhlak yang
tinggi dan bukan pemerintah dan yahudi di beri tuhan cara memerintah dengan
adil dan ihsan. Yahudi yang kita sebut yahudi itu tidak mengikut syariat nabi
Musa sebenarnya . Tetapi amalan mereka
mencontohi cara firaun. Jika mereka mengikut musa, sudah tentu ianya
sama dengan Islam. mengutamakan kesejahteraan.
Kristian sekarang berbeza dengan nasara di zaman nabi
dahulu dan bukannya menentang Islam, tapi kelihatan menentang Islam. mereka
sebenarnya menentang ulama-ulama dalam Islam kerana ulama ini mengkafirkan
mereka. Siapa yang mahu mengaku kafir? Samy Velu pun marah bila haji hadi awang
kata beliau kafir suatu masa dahulu. “ini
orang cakap saya kafir, betul kah saya kafir” –S Samy Velu.
Bila salman farisi
tanya nabi bagaimana tentang nasara jawab nabi nasara itu kafir. Adalah jelas
nasara pada masa itu tentang nabi.
kristian yang mewarisi hari ini daripada kristian yang
menentang nabi dahulu sudah tidak sama lagi. Yang ulama hari ini tidak
menggambarkan sama seperti dahulu , ulama dalam islam yang mengkafirkan mereka
sedangkan ulama itu sendiri tidak berpendirian sama dengan pendirian nabi untuk
membimbing masyarakat .
Kafir ialah mereka yang engkar tentang apa kebenaran yang
telah sampai kepadanya sehingga ia yakin dan faham kebenaran dan selepas itu
dia telah menutup kebenarannya kerana sesuatu kepentingan .
Kafir dan mukmin tidak ramai.
Mukmin itu bukan setakat penghuni masjid sahaja. Demikian
juga kafir . bukan sahaja penghuni gereja dan kuil sahaja. Adalah sama penghuni
masjid, kuil dan gereja semuanya ada kafir dan ada mukmin naya berbeza pada
zahir shariat sahaja. Kafir dan mukmin
adalah tidak ramai di kalangan manusia , yang ramai nya adalah ashabu araf . walaupun
mereka ini mempunyai ilmu pengentahuan tetapi dari sudut ilmu nubuwah tetapi
mereka tidak tahkid tentang ilmu nubuwah.
Seperti peristiwa wafat nabi sebahagain daripada mereka tidak
mahu membayar zakat sebab pemerintah islam itu ialah nabi sebagai perantaraan
dengan Allah.
Pada tanggapan mereka nabi itu adalah perantaraan ke Allah,
bila tak ada nabi, dia ini tidak ada taklif untuk menyambung nubuwah nabi. Jadi
nubuwah nabi ini terhadap masyarakat dan kerajaan islam itu ialah nubuwah nabi.
Generasi pertama islam yang sama berjuang bersama nabi s.a.w. boleh
menyimpang semata-mata kerana wang apa lagi generasi islam sekarang menggunakan
status islam sebagai sijil untuk cari makan seperti mana ahli kitab pada zaman
nabi yang membaca kitab semata-mata untuk kepentingan diri demikian juga hari
ini yang mempelajari kitab dan membaca kitab terdiri dari tok guru dan ustaz
adalah dengan maksud mencari kepentingan semata-mata . al baqarah ayat 101.
Dan tatkala datang kepada mereka seorang rasul dari sisi
Allāh yang menyetujui yang ada pada mereka, segolongan daripada orang yang
diberi kitab itu membuang kitab Allāh ke sebelah belakang mereka. Seolah-olah
mereka tidak mengetahui. (Al-Qurʾān: 2: 101)
Mereka mendakwa kitab itu tidak
menepati pemikiran mereka. Mereka tinggalkan kitab Allāh dan mengambil kitab
sihir yang menepati pemikiran mereka yang fasik itu.
Kitabsihir itu dengan maksud kitab yang
tidak berpijak kepada fakta. Kitab zanni, kitab-kitab yang menepati pemikiran
mereka yang fasik itu.
Salman Farisi bertanya nabi generasi nasara pada zaman nabi
yang faham akan perjuangan nabi tidak sama dengan generasi nasara selepas itu
dan hari ini yang berpaksi melihat perwatan umat islam sekarang sekadar
memperbesar-besarkan rukun islam dan syiar pada zahir semata-mata. Adapun
pegangan hidup mereka hanyut mengikut arus . kalau sekirannya firaun masih
hidup sekarang dan memegang kuasa politik dunia nescaya firaun pun tidak akan
marah mereka-mereka ini dan tidak sedikit pun mereka-mereka ini yang tidak
dapat mengambil contoh apa yang ada pada orang islam hanya penyokong yang
melihat yang menumpang nama shafie seperti kata-kata nya tidak berlandaskan
kitab-kitab karangan imam shafie itu sendiri.
Maksud hendak diberitahu, dalam sebuah kereta terdapat satu
komponan yang menanggung beban berat seperti tayar dan menanggung beban panas seperti enjin
adalah tidak sama dengan komponen-kompenan yang lain tidak menanggung beban berat.
Adakah pembuat kereta itu sengaja mahu menganiyai tayar . dan enjin yang berada
di dalam kepanasan dan beban berat .
Demikian juga Allah jadikan keadilan manusia ada baik ada
yang jahat ada mukmin ada yang kafir . Allah membuat makhluk pokok yang menyerap
zat kekotoran dan najis itu yang menyuburkannya dan dapat menghasilkan makanan
dan keperluan kepada manusia. Inilah kitaran alam yang Allah jadikan supaya
manusia berfikir. Surah ke 64: Al-Taghābun ayat 2
Dialah yang mengaturkan kejadian kamu
maka ada sebahagian dari kamu yang kafir; dan ada sebahagian dari kamu yang
beriman; dan Allāh Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan. (Al-Qurʾān:
64: 2).
Bagi orang melayu istilah kafir itu ialah orang yang
mengisytiharkan dirinya keluar dairpada syariat islam yang menukar kepada
syariat lain, membezakan dirinya cara sembahyang puasa dan haji . sebenarnya
kafir ialah seorang yang engkar apa yang ia faham sesuatu kebenaran itu dari
Allah kerana semata-mata untuk mendapat sesuatu ganjaran untuk dirinya dan kesan
daripada tindakan ini berlakulah kezaliman dan penindasan kepada manusia dan
kafir itu mereka ingkar kepada fitrah kemanusiaan.
Kafir zimmi
Kafir zimmi adalah kafir yang bekerjasama dengan pemerintah
islam dan tidak berkeinginan untuk memberontak dan merampas kerajaan. Pada
hikmatnya mereka ini islam pada syariat mereka. Kerjasama dari sudut menegakkan
adil dan ihsan. Mereka taat kepada undang-undang negara dan tidak membantah.
Taat kepada undang-undang masyarakat. Taat kepada kitab syariat mereka. Mereka
sembahyang, puasa mengikut kehendak tuhan melalui syariat mereka.
Punca mereka memberontak hari ini kerana kita berlebihan
membuka ruang kepada ahli agama kita sebabkan mereka merasa diri mereka di kafirkan oleh segolongan orang yang
mengkafirkan orang lain. Tidak terhenti kepada sesama islam sehaja malah kepada
mereka yang bukan syariat mereka sekalipun.
Ulama-ulama Islam pula hanya berminat membina
masyarakat umum hanya berpandu kepada peraturan-peraturan dengan akal dibawah
tempurung sahaja. Macam katak di bawah tempurung mazhab sahaja. Jumu’ dan beku.
Mengikut perasaan yang kesannya akan berlaku kehancuran kepada kestabilan negara
dan keharmonian manusia.
Memberi hidayah kepada manusia ini samalah juga di
ibaratkan dengan mengembara belayar di lautan luas. Kalau kita hendak bawa
semua apa yang kita ada ke dalam perahu kita yang kecil, kita tidak akan
kemana-mana pun dan mungkin karam di lautan sebelum sampai matlamat. Lautan itu
adalah lautan manusia yang mana nisbah bilangan nya jauh lebih ramai daripada
bilangan yang kita ada. Munasabahkah kita hendak memaksa golongan besar
mengikut kita. Kalau ambil undi pun kita akan kalah. Lebih baik berkompromi dan
ambil pendekatan yang mengutamakan keamanan yang sama-sama di persetujui kerana
tiada undang-undang yang dibuat itu ke arah membawa keburukan dan semua
undang-undang yang ada di bumi ini adalah untuk keamanan dan kesejahteraan. Dan
saya kata semua undang-undang yang ada di atas bumi ini di ilhamkan dari tuhan
yang semuanya adalah undang-undang yang di ilhamkan oleh tuhan ke arah kesejahteraan(Islam).
Tidak terlepas satu pun.
sekirannya tidak ada pendekatan pada mereka tentang kebenaran nescaya Allah tidak perintah kepada nabi s.a.w. supaya menyeru kepada ahli kitab supaya bekerjasama pada prinsip yang sama tentang fitrah insaniyah. firman Allah.
sekirannya tidak ada pendekatan pada mereka tentang kebenaran nescaya Allah tidak perintah kepada nabi s.a.w. supaya menyeru kepada ahli kitab supaya bekerjasama pada prinsip yang sama tentang fitrah insaniyah. firman Allah.
Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu kalimah
yang sama antara kami dan kamu, iaitu kita tidak menyembah melainkan Allāh,
dan kita tidak sekutukan dengan sesuatu jua pun, dan jangan pula sebahagian
yang lain jadikan orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allāh,
kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima) maka katakanlah kepada mereka:
“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang Islam”.[1]
Oleh Hasan muhammad
No comments:
Post a Comment