Dimana
Sebabnya Arak Itu Haram?
Setiap ubatan ada
kesan sampingan yang merosakkan jika dos pengambilan diambil berlebihan. Dos
pengambilan lebih daripada yang diperlukan.
Antara yang memberi kesan ialah mabuk atau mengantuk lebih-lebih lagi kesan buruk jika
memandu.
Kebanyakan makanan mempunyai zat tertentu jika makan atau
minum memberi kesan jangka panjang kepada seseorang mengikut mirzat tubuh
badan.
Tubuh badan seorang memerlukan makanan seimbang termasuk zat
yang boleh membawa kepada mabuk. Menagani elemen (barang yang memabukkan itu)
perlulah mereka yang mempunyai pengentahuan yang dapat membezakan suasana iklim
dan keperluan tubuh badan seseorang.
Kepada mereka yang menggunakan tenaga yang lebih dan keadaan
iklim yang melampau memerlukan tenaga tambahan untuk melaksanakan tugas-tugas
tertentu.
Firman Allah yang maksudnya : Arak itu dosa yang besar
tetapi ada sedikit kebaikan untuk
manusia.
Kebaikan kepada manusia itu pada prinsipnya sama yang di
istilahkan kepada mereka yang berpengetahuan tentang dadah, mereka dapat
mengambil manafaat daripadanya. Demikian juga arak adalah setaraf dengan dadah
sebagai hukum yang bukan haram mutlak.
Ada pihak yang meletakkan hukum arak sebagai haram adapun dadah bukan haram mutlak
kerana dadah tiada dalam kitab. Mereka tidak sedar kenyataan itu bercanggah dengan
realiti dan kajian saintifik bahawa kesan dadah lebih buruk daripada arak.
Seorang penceramah tv terkenal mengatakan ayat mengenai arak ada tiga dan kita
ada kaedah melangkah daripada dua ayat dan mengambil satu ayat.
Atau difahamkan dengan lain perkataan mereka ini mentafsir Al
Quran mengikut faedah feqah semata-mata. Mana-mana ayat yang bercanggah dengan
kaedah feqah, mereka tolak ayat-ayat iut dengan alasan feqah yang selaras
dengan semangat ruhban.
Hinggalah ayat-ayat tertentu itu dianggap tidak boleh
dipakai. Sekadar dibaca dan dilagu-lagukan. Dengan sewenang-wenangnya mereka
mengkatogorikan ayat-ayat itu sebagai sudah di nasakh masuh. Walau apa pun
alasan mereka, mereka golongan orang yang dimaksudkan oleh Allah yang ertinya:
mereka beriman dengan sesetengah ayat dan engkar dengan setengah ayat. Itulah
orang kafir. Mereka-mereka ini condong kepada semangat ruhban dan melihat Islam
daripada sudut peribadi semata-mata tanpa matlamat dan agenda yang jelas untuk
membangun masyarakat yang adil dan ihsan sebagai hukum Allah yang menepati
undang-undang sejagat yang meliputi hukum setempat dan budaya-budaya normal.
Sesungguhnya Al Quran sebagai kitab dan hukum mengenai arak yang tepat sebagai
panduan memerintah dunia.
Ada pihak yang memberi alasan bahawa hukum pengharaman arak
berlaku secara berperingkat-peringkat.
Pada peringkat awal untuk melayan mereka yang ketagih arak
supaya tidak liar dengan Islam. Setelah mereka memahami Islam maka barulah
diturunkan hukum arak secara haram mutlak. Mereka mengambil faham daripada
firman Allah ayat yang ertinya jangan kamu hampir kepada sembahyang sewaktu
mabuk. Ayat ini di istilah kepada arak itu dengan nama ‘ sukara’ . ayat
tersebut hanya melarang mabuk bukan melarang minum. Kadang-kadang setengah
peminum mempunyai ‘mirzat’ yang lemah dan mudah mabuk walaupun hanya minum
sedikit dengan tujuan tertentu. Ada setengah peminum ‘khamar’ (ini adalah
istilah kedua pada arak), mereka yang mempunyai kekuatan fizikal dan tahan daripada mabuk
walaupun mereka minum banyak dengan tujuan bersukaria walau pun tidak mabuk
hukumnya haram.
Hukum arak adalah sama dengan ubat batuk yang boleh diminum
tetapi jika dibuat minuman bertujuan supaya mabuk hukumnya sama dengan minum
arak.
Ada pihak yang membicarakan tentang hukum arak tetapi mereka
gagal membezakan minum ‘khamar’ dan minum ‘sukar’ dan secara diambil mudah,
mereka menutup jalan untuk memahami kerana mereka terperangkap dengan maksud
hadis bahawa enam orang berdosa kerana bersubahat dengan seorang peminum.
Sebenarnya minum yang dimaksudkan itu ialah minum khamar.
oleh hasan muhamad
oleh hasan muhamad
No comments:
Post a Comment