Thursday, October 24, 2013

dimana sebabnya Arak itu haram?


Dimana Sebabnya Arak Itu Haram?
 Setiap ubatan ada kesan sampingan yang merosakkan jika dos pengambilan diambil berlebihan. Dos pengambilan lebih daripada yang diperlukan.
Antara yang memberi kesan ialah mabuk atau  mengantuk lebih-lebih lagi kesan buruk jika memandu.
Kebanyakan makanan mempunyai zat tertentu jika makan atau minum memberi kesan jangka panjang kepada seseorang mengikut mirzat tubuh badan.
Tubuh badan seorang memerlukan makanan seimbang termasuk zat yang boleh membawa kepada mabuk. Menagani elemen (barang yang memabukkan itu) perlulah mereka yang mempunyai pengentahuan yang dapat membezakan suasana iklim dan keperluan tubuh badan seseorang.
Kepada mereka yang menggunakan tenaga yang lebih dan keadaan iklim yang melampau memerlukan tenaga tambahan untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu.
Firman Allah yang maksudnya : Arak itu dosa yang besar tetapi ada sedikit kebaikan  untuk manusia.
Kebaikan kepada manusia itu pada prinsipnya sama yang di istilahkan kepada mereka yang berpengetahuan tentang dadah, mereka dapat mengambil manafaat daripadanya. Demikian juga arak adalah setaraf dengan dadah sebagai hukum yang bukan haram mutlak.
Ada pihak yang meletakkan hukum arak sebagai haram adapun dadah bukan haram mutlak kerana dadah  tiada dalam kitab. Mereka tidak sedar kenyataan itu bercanggah dengan realiti dan kajian saintifik bahawa kesan dadah lebih buruk daripada arak. Seorang penceramah tv terkenal mengatakan ayat mengenai arak ada tiga dan kita ada kaedah melangkah daripada dua ayat dan mengambil satu ayat.
Atau difahamkan dengan lain perkataan mereka ini mentafsir Al Quran mengikut faedah feqah semata-mata. Mana-mana ayat yang bercanggah dengan kaedah feqah, mereka tolak ayat-ayat iut dengan alasan feqah yang selaras dengan semangat ruhban.
Hinggalah ayat-ayat tertentu itu dianggap tidak boleh dipakai. Sekadar dibaca dan dilagu-lagukan. Dengan sewenang-wenangnya mereka mengkatogorikan ayat-ayat itu sebagai sudah di nasakh masuh. Walau apa pun alasan mereka, mereka golongan orang yang dimaksudkan oleh Allah yang ertinya: mereka beriman dengan sesetengah ayat dan engkar dengan setengah ayat. Itulah orang kafir. Mereka-mereka ini condong kepada semangat ruhban dan melihat Islam daripada sudut peribadi semata-mata tanpa matlamat dan agenda yang jelas untuk membangun masyarakat yang adil dan ihsan sebagai hukum Allah yang menepati undang-undang sejagat yang meliputi hukum setempat dan budaya-budaya normal. Sesungguhnya Al Quran sebagai kitab dan hukum mengenai arak yang tepat sebagai panduan memerintah dunia.
Ada pihak yang memberi alasan bahawa hukum pengharaman arak berlaku secara berperingkat-peringkat.
Pada peringkat awal untuk melayan mereka yang ketagih arak supaya tidak liar dengan Islam. Setelah mereka memahami Islam maka barulah diturunkan hukum arak secara haram mutlak. Mereka mengambil faham daripada firman Allah ayat yang ertinya jangan kamu hampir kepada sembahyang sewaktu mabuk. Ayat ini di istilah kepada arak itu dengan nama ‘ sukara’ . ayat tersebut hanya melarang mabuk bukan melarang minum. Kadang-kadang setengah peminum mempunyai ‘mirzat’ yang lemah dan mudah mabuk walaupun hanya minum sedikit dengan tujuan tertentu. Ada setengah peminum ‘khamar’ (ini adalah istilah kedua pada arak), mereka yang mempunyai kekuatan fizikal dan tahan daripada mabuk walaupun mereka minum banyak dengan tujuan bersukaria walau pun tidak mabuk hukumnya haram.
Hukum arak adalah sama dengan ubat batuk yang boleh diminum tetapi jika dibuat minuman bertujuan supaya mabuk hukumnya sama dengan minum arak.
Ada pihak yang membicarakan tentang hukum arak tetapi mereka gagal membezakan minum ‘khamar’ dan minum ‘sukar’ dan secara diambil mudah, mereka menutup jalan untuk memahami kerana mereka terperangkap dengan maksud hadis bahawa enam orang berdosa kerana bersubahat dengan seorang peminum. Sebenarnya minum yang dimaksudkan itu ialah minum khamar.
oleh hasan muhamad

No comments:

Post a Comment